Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PRZEWOZY - Intercity na Wschód

Rafał Cieśla, Anna Kosek, współpraca: MK
Obecnie w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych remontowane są wagony należące do PKP Intercity - fot. Janusz Romaniszyn
Obecnie w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych remontowane są wagony należące do PKP Intercity - fot. Janusz Romaniszyn
W poniedziałek PKP Intercity ma ogłosić przetarg na budowę 30 wagonów pasażerskich. Zgodnie z planem dziesięć z nich ma zostać wyposażonych w urządzenia umożliwiające zmienny rozstaw kół.

W poniedziałek PKP Intercity ma ogłosić przetarg na budowę 30 wagonów pasażerskich. Zgodnie z planem dziesięć z nich ma zostać wyposażonych w urządzenia umożliwiające zmienny rozstaw kół. Dzięki temu będą mogły one jeździć na trasy wschodnie, między innymi na Ukrainę.

Inwestycja PKP Intercity związana jest między innymi ze wspólną organizacją przez Polskę i Ukrainę Euro 2012.

Wagony z Poznania?

– Rzeczywiście, w najbliższych dniach ogłosimy taki przetarg – potwierdza Beata Czemerajda z biura marketingu PKP Intercity. – Chodzi o budowę nowych wagonów konwencjonalnych – dodaje Czemerajda.
Obecnie do walki o to zamówienie przygotowuje się poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych (spółka – córka Cegielskiego), która w minionych latach specjalizowała się głównie w remontach i modernizacji taboru dla spółek wchodzących w skład grupy PKP.
– Ostatnio nie budowaliśmy nowych wagonów – przyznaje Bogdan Pohl, zastępca dyrektora do spraw techniczno-handlowych w FPS.
– Nie było takiego zapotrzebowania na naszym rynku. Mamy ogromne tradycje w produkcji wagonów, także z realizacją tego zamówienia nie będzie żadnych kłopotów. Obecnie zresztą remontujemy wagony właśnie dla Intercity – przypomina Bogdan Pohl.

Ekspansja przewoźnika

Przetarg na wagony nie jest jednak jedynym, jaki PKP Intercity zamierza ogłosić w najbliższym czasie.
– Chcemy także pozyskać 20 składów zespolonych – podkreśla Beata Czemerajda. – Ta inwestycja będzie nas kosztowała około 1,5 miliarda złotych. Pieniądze na realizację tych planów pochodzą między innymi z kredytów – dodaje przedstawicielka przewoźnika.
Niedawno pojawiła się także możliwość przejęcia przez PKP Intercity przewozów na trasach międzywojewódzkich. Okazało się jednak, że składy te zostały objęte programem pomocy unijnej. Z funduszy UE modernizowano bowiem tabor. Dlatego teraz świadczeniem przewozów może się zająć wyłącznie podmiot publiczny. Gdyby stało się inaczej, kolej musiałaby zwrócić całą unijną dotację.
– Przejęcie tych pociągów przez PKP Intercity nie jest też możliwe, gdyż spółka ta dyktuje ceny komercyjne, a pociągi tego typu muszą być dostępne również dla osób mniej zamożnych – twierdzi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.
Prawdopodobnie pociągi międzywojewódzkie przejmie PKP Inter Regio. Ma ona powstać w przyszłym roku.
– Istnieje plan powołania nowej spółki. Związany jest on z projektami rządu dotyczącymi przejęcia PKP PR przez samorządy – zaznacza Wrzosek.

Głos Wielkopolskidostępny także w wersji elektronicznej - [

ZAMÓW TERAZ SMS-em!

](http://www.prasa24.pl)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto