- Kluczowe inwestycje związane z obsługą ruchu pasażerskiego w trakcie piłkarskich mistrzostw Europy dotyczą przepustowości lotniska, zarówno w terminalu, jak i części lotniczej - mówi Hanna Surma, rzecznik prasowy poznańskiej Ławicy.
Najbardziej efektowna będzie z pewnością rozbudowa terminalu pasażerskiego, ale nie mniej ważna jest budowa równoległej drogi kołowania (równoległej do drogi startowej) oraz rozbudowa miejsc postojowych samolotów na płycie lotniska.
Najdroższa będzie rozbudowa terminalu pasażerskiego, która ma się rozpocząć jesienią 2010 roku. Ta inwestycja została przyspieszona ze względu na Euro 2012. W jej wyniku istniejący budynek terminalu zostanie przekształcony w strefę odlotów, natomiast w nowo dobudowanej części znajdą się stanowiska odprawy bagażowo-biletowej , hala przylotów, sortowania bagażu, pomieszczenia techniczne oraz biurowe.
- Terminal zostanie rozbudowany głównie w kierunku zachodnim, także częściowo po stronie południowo-wschodniej i południowej - mówi H. Surma. Dodatkowo, częściowej przebudowie i rozbudowie ulegnie układ komunikacyjny po południowej stronie terminalu. Inwestycja ma zapewnić przepustowość portu na poziomie 3 milionów pasażerów rocznie, przy szczytowych godzinnych liczbach podróżnych: 1,9 tys. w przylocie i 1,1 tys. w odlocie. Powierzchnia planowej rozbudowy to blisko 12 tys. mkw. powierzchni zabudowanej (obecny terminal zajmuje 9,5 tys. mkw.).
Elementy konstrukcji naziemnej zaprojektowano jako konstrukcję stalową. Projekt koncepcyjny opracowało Studio ADS, trwają prace nad projektem budowlanym. Koszt inwestycji szacuje się na niecałe 120 milionów złotych. Dobudowana część zostanie oddana do użytku w grudniu 2011, lecz nie będzie funkcjonować w formie docelowej.
Z kolei budowa równoległej drogi kołowania pozwoli zwiększyć liczbę operacji lotniczych o połowę. - Droga kołowania będzie przebiegać równolegle do drogi startowej, z którą będzie połączona tak zwanymi ścieżkami szybkiego zejścia - wskazuje H. Surma.
Inwestycja ta jest szacowana na 70 milionów złotych. Także ze zwiększoną przepustowością portu jest związana dalsza rozbudowa płyty lotniska. Powstaną na niej nowe miejsca postojowe dla różnych typów samolotów (17-18 dla dużych maszyn). Koszt tego przedsięwzięcia wynosi 30 milionów złotych.
Zarząd Ławica zamierza sfinansować te inwestycje między innymi ze środków Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny), kredytu inwestycyjnego.
Michał Probierz o Ekstraklasie i Euro
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?