Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu może mieć powody do zadowolenia: nowe torowisko wzdłuż Unii Lubelskiej zostało już zbudowane i przetestowane przez wszystkie tramwaje będące na wyposażeniu poznańskiego przewoźnika. W efekcie podjęto decyzję o otwarciu ronda Żegrze od strony ul. Unii Lubelskiej, a tym samym o rezygnacji z dotychczasowego objazdu ulicami Obodrzycką, Kurlandzką i Żegrze. Rondo było wcześniej tak przebudowywane, by bez przeróbek można było do niego dołączyć linię tramwajową od strony zajezdni ul. Falista. Otwarcie ronda i – przede wszystkim – uruchomienie nowej linii pozwoli mieszkańcom Marlewa, Minikowa i Starołęki sprawniej dostać się do centrum i z powrotem. Będą oni mogli przesiadać się w ramach jednej pętli z tramwajów do podmiejskich autobusów, praktycznie drzwi w drzwi. Kiedy to nastąpi?
Zakładamy, że do końca września uda się nam uzyskać wszystkie zgody, żeby pasażerowie komunikacji miejskiej mogli korzystać z tej nowej trasy tramwajowej
- mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Poznańskie Inwestycje Miejskie informują, że jest to realny termin: odcinek trasy od ronda Żegrze do pętli jest już prawie gotowy, zaawansowanie prac oceniane jest na poziomie 88 procent, a postęp prac wyprzedza harmonogram, który zakładał, że ruch pasażerskie miałby być poprowadzony na nowej trasie na początku przyszłego roku.
Gotowe jest już torowisko z siecią trakcyjną, oświetlenie trasy, monitoring oraz budynek dla pracowników MPK – trzeba jeszcze dopiąć do końca kwestie wiat przystankowych, koszy na śmieci, stojaków rowerowych, zieleni, czy tablic informacyjnych. Trwa także rozbudowa ul. Unii Lubelskiej od strony ul. Obodrzyckiej, a wybudowano już jezdnię wzdłuż torowiska, do bloków przy ul. Falistej.
Czytaj też: Hybrydowy autobus Mercedesa testowany przez MPK Poznań. Jak sprawdza się zdaniem kierowców?
Co zatem dziś zmieni się w historii poznańskiej komunikacji?
- Ma być wprowadzona zmiana organizacji ruchu, która przywróci łącznik pomiędzy ulicami Obodrzycką oraz Unii Lubelskiej – podają Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Znaczący postęp robót pozwoli na likwidację dotychczasowego objazdu przez ul. Obodrzycką, Kurlandzką i Żegrze i pełne otwarcie wlotu na rondo Żegrze od strony ul. Unii Lubelskiej. Dojazd do ronda będzie odbywał się analogicznie jak przed remontem - przez drogę wewnętrzną pomiędzy ul. Unii Lubelskiej i Obodrzycką. Dojazd do osiedla przy ul. Falistej pozostaje póki co bez zmian, tzn. zamknięty będzie wyjazd na ul. Obodrzycką, a objazd możliwy przez wspomnianą drogę wewnętrzną i ul. Unii Lubelskiej. Kolejne zmiany w tym rejonie planowane są na drugą połowę lipca.
Zobacz zdjęcia:
Trasa tramwajowa między pętlą ul. Falista, rondem Żegrze i osiedlami Górnego Tarasu Rataj, jest pierwszą nową taką arterią od czasu uruchomienia tramwaju na Franowo, co nastąpiło 11 sierpnia 2012 roku. Miasto już przygotowuje równolegle dwie inne strategiczne inwestycje w postaci budowy nowych tras – trasy tramwajowej na Naramowice i torowiska na ulicy Ratajczaka.
Konsultacje w sprawie budowy linii na Naramowice rozpoczęto w 2014 roku, w grudniu 2018 roku ruszyły prace na terenie pętli Wilczak, a na wiosnę 2022 roku zaplanowane jest uruchomienie trasy, od Wilczaka do rejonu ul. Błażeja. Oczywiście budowie tramwaju towarzyszy zaawansowana przebudowa układu drogowego.
Z kolei tramwaj jadący w ciągu ul. Ratajczaka zapewni dojazd do centrum mieszkańcom Wildy i Dębca, przy czym zachowana będzie komunikacja w rejonie Strzeleckiej. Ponadto po wybudowaniu linii tramwajowej na Naramowice umożliwi pasażerom z Wildy i Dębca na dotarcie także w ten rejon. Według planów, mieszkańcy ul. Ratajczaka, którzy na początku tego roku brali udział w konsultacjach społecznych, zobaczą wagony tramwajowe obok swoich domów w 2022 roku.
W planach jest też budowa tramwaju na os. Kopernika - od skrzyżowania ulic Reymonta- Hetmańska, gdzie wybudowany zostanie węzeł rozjazdowy, przez ul. Arciszewskiego, Zamkniętą, Pogodną, Rembertowską i Promienistą aż do nowej pętli tramwajowo-autobusowej Os. Kopernika.
W najbliższym czasie – jeszcze obecnych wakacji – prowadzone są prace przy istniejących liniach tramwajowych: naprawiane jest już torowisko w ciągu ulic Roosevelta i Pułaskiego, a roboty będą też prowadzone na węźle rozjazdowym aleja Wielkopolska – Nowowiejskiego- Pułaskiego i na platformach przystankowych. MPK zapowiada też kompleksowy remont torowiska i przystanków na ul. Przełajowej. Prace pociągną wstrzymanie ruchu tramwajowego do pętli Wilczak, Połabska, Piątkowska: tramwaje nie pojadą na liniach 3 i 4 (nadal zawieszona pozostanie linia 11), natomiast trasy linii 9 i 10 zostaną zmienione.
Zobacz też:
Sprawdź też:
- Uważaj! Tymi słowami możesz obrazić poznaniaka i poznaniankę. Znasz je?
- Jak długo koronawirus utrzymuje się na powierzchniach i w powietrzu?
- Legendarne miejsca w Poznaniu. Kto je pamięta?
- Dilerzy i handlarze narkotyków z Wielkopolski [ZDJĘCIA, NAZWISKA]
- Szalone lata 90. w Poznaniu. Tego miasta nie poznasz! [ZDJĘCIA]
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?