MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

MPK POZNAŃ - Po Warcie popłyniemy tramwajem wodnym?

Katarzyna Fertsch
W Warszawie od dwóch lat po Wiśle pływają tramwaje wodne. Jest szansa, że podobne kursować będą po Warcie - FOT. TRAMWAJE WARSZAWSKIE
W Warszawie od dwóch lat po Wiśle pływają tramwaje wodne. Jest szansa, że podobne kursować będą po Warcie - FOT. TRAMWAJE WARSZAWSKIE
Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta Poznania rozważa możliwość uruchomienia w mieście kursów tramwajów wodnych. Pomysł zyskał już aprobatę prezydenta Poznania.

Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta Poznania rozważa możliwość uruchomienia w mieście kursów tramwajów wodnych. Pomysł zyskał już aprobatę prezydenta Poznania. W przyszłym roku ma powstać analiza, która pokaże czy warto inwestować w transport rzeczny.

Przedsięwzięcie miałoby zostać zrealizowane w ramach programu „Przywrócenie miastu rzeki”.
– Nad Wartą powstają kolejne osiedla, może w przyszłości otwarte zostaną restauracje czy puby. Tramwaj wodny mógłby odciążyć tradycyjne kursy, przewożąc mieszkańców znad rzeki – mówi Bożena Przewoźna, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta Poznania. Prezydent miasta wydał zgodę na zlecenie analizy, która miałaby pokazać, czy pomysł ma szansę zostać zrealizowany. Opracowanie powinno być gotowe w przyszłym roku. Przewoźna twierdzi, że tramwaje wodne mogłyby pływać po Warcie jeszcze przed rokiem 2012.
– Nie wiadomo jeszcze, kto byłby operatorem tramwajów. Może udałoby się uruchomić kursy w ramach umowy publiczno-prywatnej – mówi Przewoźna. – Wcześniej będziemy się jednak starali uzyskać na ten cel fundusze z Unii Europejskiej.
Koncepcja uruchomienia kursów tramwajów wodnych w Poznaniu nie jest nowa. W czasie wojny po Warcie pływało pięć podobnych statków.
– W 1941 roku Poznań zakupił cztery statki pasażerskie, a rok później łódź motorową – opowiada Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. – Kursowały na trasie do Starołęki oraz Puszczykowa i Owińsk. W ciągu półtora roku przewiozły około 170 tysięcy pasażerów.
Statki zostały jednak zatopione w 1943 roku. Od tego czasu poznański przewoźnik nie zdecydował się na zakup kolejnych tramwajów wodnych.
Do pomysłu uruchomienia liniowych kursów tramwajów wodnych dzisiaj, przedstawiciele miejskiego przewoźnika podchodzą jednak ostrożnie.
– Koncepcja jest ciekawa, choć niezwykle kosztowna – mówi Gajdzińska. – Trudno powiedzieć, czy byłoby to wsparcie dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, czy raczej kłopot.

Więcej w dzisiejszym wydaniu [

Głosu Wielkopolskiego

](http://www.prasa24.pl) lub [

www.prasa24.pl

](http://www.prasa24.pl)

od 7 lat
Wideo

Zamach na Roberta Fico. Stan premiera Słowacji jest poważny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto