Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MOTORYZACJA - Włoski obiekt pożądania z Polski

Juliusz Podolski
FOT:FIAT
FOT:FIAT
Legendarny Fiat 500 - Korespondencja z Włoch Juliusz Podolski 4 lipca 2007 roku w 50 rocznicę urodzin pierwszego Fiata 500 nad brzegiem Padu odbyła się jubileuszowa uroczystość.

Legendarny Fiat 500 - Korespondencja z Włoch Juliusz Podolski

4 lipca 2007 roku w 50 rocznicę urodzin pierwszego Fiata 500 nad brzegiem Padu odbyła się jubileuszowa uroczystość. Ponad 7000 zaproszonych gości z 63 krajów pokłoniło się historii i pamięci Fiata 500, który był, a od kilku dni znowu jest, dla Włochów obiektem pożądania. Ci sami goście stali się świadkami narodzin nowego, ale już dziś kultowego samochodu, który produkowany jest w Tychach. Tak bardzo w słonecznej Italii czekali na nowe wcielenie „500”, że w osiem godzin po rozpoczęciu zbierania zamówień, było ich 10.000. Dziś po wielkiej weekendowej promocji jest ich ponad 30 tysięcy. Prawdziwy rekord!

Kto kupi „500” w Polsce

W kraju autko pojawić się ma na przełomie października i listopada. Ma podobno kosztować w najtańszej wersji poniżej 40 tysięcy, to znaczy ok. 1000 euro mniej niż we Włoszech. - Do końca roku chcielibyśmy sprzedać 500 sztuk tego samochodu – powiedział Bogusław Cieślar, rzecznik prasowy Fiat Auto Poland. - Mamy jednak świadomość, że dla Polaków nie jest to tak magiczne auto jak dla Włochów.

A no właśnie. Tuż po powrocie do kraju z prezentacji „500” rozmawiałem z trzema ludźmi. Wszyscy zadali mi jedno pytanie. Ile będzie kosztować. Kiedy podałem cenę byli rozczarowani. Mężczyźni w wieku Fiata 500 stwierdzili, że to jakieś nieporozumienie, za taki mały samochód tyle kasy. Nie pomogło uświadamianie, że to nie jest zwykłe auto. Dwudziestokilkuletnia koleżanka też poczuła się rozczarowana, ale z innego powodu: - Chciałam sobie go kupić, bo jest piękne, ale nie będzie mnie stać – powiedziała. - Mam jednak marzenie, które myślę, że kiedyś zrealizuję. Te kilka zdań pokazuje nasze podejście do samochodu, daje również do myślenia fachowcom z Fiat Auto Poland do kogo skierować należy sprzedaż i jakie znaleźć formy kredytowania i zachęty dla tych, którzy marzą o tym by być oryginalnym.

Narodziny symbolu

Fachowcy od marketingu włoskiego koncernu nie bez powodu wybrali datę 4 lipca na pojawienie się nowej „500”. Tego dnia w 1957 pojawił się pierwszy model włoskiej ikony motoryzacji. Podobnie jak wówczas, i teraz nowym modelem Fiat przyspiesza swój marsz w przyszłość.
Charakterystyczna sylwetka pierwszego Fiata 500 utrwaliła się w pamięci pokoleń miłośników motoryzacji nie tylko we Włoszech. Co ważniejsze wiąże się z prywatnymi historiami właścicieli, wielbicieli i entuzjastów, którzy nie tylko wykreowali jej wizerunek jako samochodu dobrego, niezawodnego i oszczędnego, ale traktowali ją jak członka rodziny, z którym spędzili część życia. Z „pięćsetką ” wiążą się wspomnienia, wielkie przyjaźnie, pierwsze miłości, odwołuje się ona do tych wspaniałych wspomnień z przeszłości, które wielu z nas pragnie jeszcze raz przeżyć.
Ciekawostką w kreowaniu nowej linii auta, nowej jego filozofii i unikalnego charakteru było na etapie projektowania zastosowanie nowatorskiego planu marketingowego, polegającego na zaangażowaniu w rozwój modelu ponad trzech milionów wielbicieli Fiata, którzy za pomocą internetowej platformy www.500wantsyou.com śledzili postępy prac konstruktorskich oraz dzięki swym pomysłom przyczynili się do opracowania projektu auta.

Jego pierwszy raz

Nowa „pięćsetka” to nie jest wskrzeszanie historii, odnowienie modelu, to auto nowe, W odniesieniu do, którego najczęściej pada stwierdzenie – pierwszy raz. I tak - to pierwszy w historii samochód wprowadzany na rynek wyposażony od razu w całą gamę silników (benzynowe: 1.2 o mocy 69 KM i 1.4 16v o mocy 100 KM oraz turbodiesel 1.3 Multijet o mocy 75 KM) przystosowanych do spełnienia limitów normy emisji zanieczyszczeń Euro 5. Stało się to z dwuletnim wyprzedzeniem w stosunku do terminów wyznaczonych przez unijne przepisy prawne. Po raz pierwszy też skonstruowano samochód kompaktowy (długości 3,55 m) z zamiarem zdobycia przez niego pięciu gwiazdek w próbach zderzeniowych EuroNCAP. Auto ma więc aż 7 poduszek powietrznych, a w tym, jako jedyny w swojej kategorii ma poduszkę chroniącą kolana kierowcy. W Fiacie 500 jako pierwszym samochodzie tego segmentu zainstalowano udoskonalony system ESP, standardowo przewidziany w wersji z silnikiem 1.4 16v 100 KM, a w pozostałych jako opcja.

Po raz pierwszy w małym samochodzie stworzono aż tak wiele możliwości jego personalizacji. Ma on 4 poziomy wyposażenia, 3 jednostki napędowe. Nadwozie samochodu występuje w 12 kolorach, wśród nich 6 kolorów pastelowych „Vintage”, nawiązujących do lat 50. i 60., 15 rodzajów tapicerki wnętrza
(a w tym wysokiej jakości pokrycia tapicerskie Cordura i Pelle Frau), 9 typów obręczy kół. Klienci mogą wybierać wśród 19 oryginalnych naklejek do ozdobienia boków, dachu lub pokrywy silnika, wybrać chromowane osłony lusterek zewnętrznych i ozdobne listwy. Wszystkie te elementy pozwalają na skomponowanie ponad 500 tysięcy indywidualnych wersji samochodu. Do tego trzeba jeszcze doliczyć setkę akcesoriów zaprojektowanych specjalnie dla Fiata 500, wśród których najoryginalniejsze to elektryczny dozownik zapachów z trzema różnymi perfumami do wyboru lub kolorowe wymienne obudowy na kluczyki, pozwalające dopasować je do barwy nadwozia.
Dostosowanie samochodu do indywidualnych wymagań użytkowników polega również na wprowadzeniu najnowocześniejszych urządzeń elektronicznych. W Fiacie 500 jest dostępny zestaw głośnomówiący Blue&Me drugiej generacji, dzięki wtyczce i wspornikowi do ładowarki będzie można także łatwo zintegrować iPod.

Przy współpracy z Magneti Marelli specjalnie dla „pięćsetki ” powstał nowy przenośny nawigator satelitarny, instalowany bezpośrednio na desce rozdzielczej, który łączy się także z innymi funkcjami samochodu.

Maluch z Tych

Zaprojektowana w Centro Stile Fiat i produkowana w polskim zakładzie w Tychach nowa „pięćsetka” jest 3-drzwiowym samochodem o niewielkich wymiarach. Ma długość 355 cm, szerokość 163 cm, wysokość 149 cm i rozstaw osi wynoszący 230 centymetrów. Jest to więc samochód kompaktowy,natychmiast wzbudzający sympatię swą miękką linią o zaokrąglonych kształtach, olbrzymimi przeszkleniami boków i bardzo krótką pokrywą komory silnika.

Fiat 500 jest pierwszym z produkowanych obecnie samochodów marki, wykorzystującym swą własną nazwę jako logo umieszczone na kołpakach i obręczach kół. Po raz pierwszy w samochodzie z tego segmentu zastosowano tak ekskluzywne materiały wykończeniowe jak skóra Frau na pokryciach tapicerskich.
Elementy chromowane, dwukolorowe fotele, deska rozdzielcza zawsze dopasowana do koloru nadwozia oraz liczne schowki na drobiazgi uzupełniają to eleganckie i funkcjonalne wnętrze, mogące wygodnie pomieścić cztery osoby.

500 tysięcy sposobów

Biorąc pod uwagę wszystkie dostępne akcesoria i urządzenia, pozwalające na skompletowanie aż 500 tysięcy różnych wersji samochodu, można z przekonaniem stwierdzić, że Fiat 500 osiąga poziom indywidualizacji na skalę dotychczas niespotykaną. Właściciel auta może jeszcze dodatkowo je ozdobić za pomocą różnorodnych naklejek na boki, dach lub na pokrywę silnika (wzory od szachownicy po flagę włoską, od „kodu kreskowego” po sportowe pasy), lub chromowanych nakładek na lusterka wsteczne zewnętrzne, listew ozdobnych na pokrywę silnika, albo ochronnego pałąka na przedni zderzak tzw. A-Bar.

Długą listę akcesoriów kończą pokrowce-plandeki na samochód, na których został umieszczony wizerunek Fiata 500 z lat sześćdziesiątych. W ten oryginalny sposób przypomniano poprzednika nowego samochodu. Należy również dodać, że razem z nowym samochodem debiutuje kluczyk do stacyjki, w którym można zmieniać obudowę według własnego upodobania. Jest ich aż 9 i można je dobrać do koloru nadwozia lub naklejek (w przyszłości zapewne powstanie więcej wzorów).

Eleganckie wnętrze

Kabina pasażerska jest jasna i obszerna, pozwalająca dobrze się w niej czuć zarówno kierowcy jak i pasażerom, chociaż ci siedzący z tyłu musza się trochę nagimnastykować, chyba że mają „rządowy” wzrost. Bardzo przejrzysta jest przednia deska rozdzielcza, z zestawem wskaźników w formie tarczy, której zgrupowano koncentrycznie prędkościomierz, obrotomierz i komputer pokładowy, co ułatwia i przyspiesza odczyt wskaźników.
Deskę, w połączeniu z konsolą środkową i grupą radio-audio oraz nawiewami powietrza można zamówić w kolorze kości słoniowej lub czarnym, określając tym wyborem charakter samochodu („vintage” lub sportowy). Zestaw wskaźników, powstały w Magneti Marelli, proponowany jest w dwóch wersjach: Comfort i Matrix. Ten drugi ma dodatkowo wyświetlacz z matrycą punktową, usytuowany w środku zestawu, wyświetlający piktogramy nawigacji satelitarnej.
Dolna część deski rozdzielczej zawiera otwarte schowki na różne przedmioty potrzebne w podróży oraz szufladki na rzeczy bardziej wartościowe, których lepiej nie trzymać na widoku. Dźwignia zmiany biegów umieszczona jest w desce rozdzielczej. Ma elementy chromowane oraz gałkę – czarną z połyskiem lub chromowaną, w zależności od wersji. Zestaw najczęściej używanych przycisków przypomina jednocześnie świetliste klejnoty i dźwigienki dawnej „pięćsetki ”.
Fotele bardzo wygodne, przypominające w różnych wersjach wyposażenia te z Fiata 500 serii F z lat sześćdziesiątych. Mają ten sam układ materiałów pokryciowych: tkaninę w jednolitym kolorze w dolnej części, a półkolista część górna i zagłówek dobrane są do koloru kierownicy. W najbogatszej wersji nowego Fiata 500 zastosowano wysokiej jakości pokrycia z tkaniny Cordura, o ozdobnych, rurkowatych wykończeniach kryjących szwy, zaś w wersji sportowej fotele i deska inspirowane są rajdami, z elementami w kolorze skóry i czarnym, z chromowaną gałką dźwigni zmiany biegów i z bardziej wyprofilowanymi przednimi fotelami.

Ofertę Fiata dopełnia możliwość zakupu prestiżowej tapicerki ze skóry, dając do wyboru kolor czarny tradycyjny, przypominający starą „pięćsetkę ” oraz kolor czerwony podkreślający sportowy charakter wyposażenia auta.

Auto posiada bagażnik o pojemność 185 litrów, który może się powiększyć do 550 litrów maksymalnej przestrzeni aż po dach. w którym niski próg ułatwia ładowanie rzeczy.

Panoramiczny dach Sky Dome

Przyjemność przebywania w Fiacie 500 zapewnia szklany dach, zwiększający jasność wnętrza i wzbogacający linie zewnętrzne pojazdu. Klienci mogą wybierać pomiędzy dwoma rodzajami dachów – stałym lub otwieranym elektrycznie. Panoramiczny dach sprawia, że osoby podróżujące samochodem mogą za każdym razem w inny sposób odbierać otoczenie, korzystając w pełni ze światła, które zapewnia obszerna przeszklona powierzchnia.

Wrażenia z jazdy

Trudno się wymądrzać na temat jazdy samochodem po 40 kilometrach podróży. Nie będę więc mówił o podsterowanościach, nadsterownościach, hamulcach, przyspieszeniu i wielu innych rzeczach, bo to tak, jak mówić o tym, że buty są wygodne po przymierzeniu ich w sklepie. Przy samochodzie możemy się więc miło rozczarować lub mocno zasmucić po przejechaniu 1000 kilometrów, tak jak przy butach, które na pierwszym spacerze mogą obetrzeć nam pięty. Powiem więc tyle, auto jest sympatyczne, ściągające uwagę, powodujące wzrost zainteresowania jego posiadaniem. Starego Fiata 500 znam tylko z jugosłowiańskiej odmiany w formie Zastawy oraz z licznych wyjazdów do Włoch, to jednak za mało by się w nim zakochać. Nowa 500 już po pierwszym spotkaniu wzbudziła we mnie wzrost testosteronu i wiem, że to auto kiedyś musi być moje.

Galeria zdjęć z premierowego pokazu Fiata 500
od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto