Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

KOMUNIKACJA - Intercity kupuje lokomotywy

Robert Domżał
Wagony i lokomotywy pociągów Intercity mają być nowocześniejsze, a obsługa jeszcze bardziej uprzejma – zapowiadają szefowie PKP IC - Fot. Robert Domżał
Wagony i lokomotywy pociągów Intercity mają być nowocześniejsze, a obsługa jeszcze bardziej uprzejma – zapowiadają szefowie PKP IC - Fot. Robert Domżał
Nowoczesność i uprzejmość mają być wizytówką PKP Intercity. By tak się właśnie stało spółka zamierza kupić w najbliższym czasie dziesięć lokomotyw. Za miesiąc PKP Inter City planuje uruchomienie dodatkowego ...

Nowoczesność i uprzejmość mają być wizytówką PKP Intercity. By tak się właśnie stało spółka zamierza kupić w najbliższym czasie dziesięć lokomotyw.

Za miesiąc PKP Inter City planuje uruchomienie dodatkowego połączenia Poznań – Berlin. – Po polskiej stronie wszystko jest już gotowe. Teraz trzeba tylko odbyć ostatnie rozmowy z niemieckimi kolejarzami – mówi Czesław Warsewicz, prezes spółki PKP Intercity.
Jednak prawdziwą rewolucją jest to, że PKP IC planuje zakup lokomotyw. Dotąd dysponowała wyłącznie wagonami. Lokomotywy, aż sto, wypożyczała ze spółki Cargo PKP, suto za to płacąc.
– Nie jesteśmy zadowoleni z lokomotyw jakie mamy obecnie do dyspozycji. Będziemy starali się, by te, które kupimy były bardziej dostosowane do naszych potrzeb – wyjaśnia prezes PKP IC.
Nowe lokomotywy, a także wagony, których ma być trzydzieści, pochłoną tylko w najbliższych trzech latach 400 milionów złotych. Lokomotywy jakie zamierza zakupić w przetargu spółka, mają być tak skonstruowane, by mogły jeździć i w Polsce i pozostałych w krajach Europy.
Oprócz zakupu lokomotyw IC chce zatrudnić maszynistów. Czy oznacza to, że restrukturyzacja PKP trwająca od dobrych dziesięciu lat w praktyce się nie sprawdza?
Z pewnością z chwilą zakupu lokomotyw, PKP IC najzamożniejsza z kolejowych spółek będzie odprowadzało mniej pieniędzy do wspólnej kasy.
– Duży może więcej. Podnosimy wartość naszej spółki, co dla całego PKP jest korzystne. Zaoszczędzimy na tym – twierdzi Grzegorz Szkaradek, dyrektor poznańskiego oddziału PKP IC.
Spółka nie wyklucza, że po otwarciu polskich granic dla obcych przewoźników nie tylko nie zamierza oddać im pola, ale będzie rywalizowała o klientów poza granicami kraju.
– Już teraz jesteśmy lepsi od niektórych europejskich przewoźników, bo nasi konduktorzy są życzliwsi – chwali się Czesław Warsewicz.
Obsługujemy nawet niepełnosprawnych, pod warunkiem, że wcześniej powiadomią nas na przykład za pośrednictwem Internetu o tym, że będą podróżować – zapewniają kolejarze.
Dla mieszkańców Wielkopolski dobrą wiadomością jest z pewnością ta, że przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej z Poznania do Warszawy będziemy podróżować z prędkością 200 km/h.
Na tę trasę trafi część z 20 nowych jednoczłonowych składów, jakie IC kupi. Łącznie będą kosztować nawet 1,5 miliarda złotych. Nowoczesne pociągi mieszczące do 400 podróżnych będą też jeździły na trasie Kraków – Warszawa i stolica – Gdańsk.
Za nieco mniejsze pieniądze PKP IC uruchomiła na Dworcu Głównym PKP w Poznaniu Centrum Obsługi Klienta. To drugi po Warszawie taki punkt. Kolejne powstaną we Wrocławiu i Szczecinie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto