Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy droga ekspresowa powstanie?

Malwina Korzeniewska
Budowa trasy szybkiego ruchu, tak zwanaej „S5”, łącząca Bydgoszcz, Poznań z Wrocławiem była planowana od dawna. Ciągle zmieniające się przepisy są jednak przeszkodą.

Budowa trasy szybkiego ruchu, tak zwanaej „S5”, łącząca Bydgoszcz, Poznań z Wrocławiem była planowana od dawna. Ciągle zmieniające się przepisy są jednak przeszkodą. A Euro 2012 coraz bliżej…

Na terenie województwa wielkopolskiego ma zostać wybudowanych 106 kilometrów drogi ekspresowej. Zakładano, że w 2012 roku nastąpi finał jej realizacji, jednak jak się okazuje, przepisy zmieniają się lub czekają na nowelizację programu rządowego, a to przesuwa projekty drogowe o kolejne lata.
We wrześniu ubiegłego roku w Stęszewie odbyło się spotkanie przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z zainteresowanymi budową drogi ekspresowej właścicieli działek, w pobliżu których ma zostać wytyczona trasa.
Konsultacje te dotyczyły odcinka Głuchowo - Wronczyn, a więc szesnaście kilometrów drogi S5. Wówczas został też przedstawiony wstępny projekt, który zakładał, że zarówno zjazd jak i wyjazd będą się odbywały poprzez węzły. Zaplanowano takie trzy podstawowe: w Konarzewie, Stęszewie, Wronczynie i jeden alternatywny w Dębnie, którego mieszkańcy nie akceptują.

Mieszkańcy podczas tego zabrania, zadawali szereg pytań, dotyczących między innymi zasad wykupu ziemi pod tą inwestycję, ich cen oraz jak blisko będzie ona przebiegała w stosunku do zabudowań mieszkalnych. Projektant Marek Szewczuk z firmy Europrojekt Gdańsk, który na zlecenie dyrekcji dróg, przygotował wstępne założenia, Andrzej Tomaszewski kierownik projektu i inni obecni pracownicy GDDKiA zapewniali, że do 2012 roku trasa ta z pewnością powstanie. Jednak, plan ten oddala się z miesiąca na miesiąc.
- Zmieniają się rządy, zmieniają się plany, teraz czekamy na nowelizację programu rządowego w tym zakresie - wyjaśnił nam Marek Bereżecki, zastępca dyrektora oddziału do spraw przygotowania inwestycji. Jak tłumaczył dalej, cały bieżący rok będzie poświęcony dopracowywaniu projektu, wyboru najlepszych jego wariantów, natomiast w 2010 mają się rozpocząć wykupy działek pod budowę drogi ekspresowej.
Andrzej Tomaszewski z kolei powiedział, że ograniczeniem są też ciągle zmieniające się przepisy, dotyczące ochrony środowiska, a trasa, przez którą ma przebiegać S5 należy do programu Natura 2000, jest także w sąsiedztwie Wielkopolskiego Parku Narodowego.

Dodatkowym utrudnieniem jest ustawa „Prawo ochrony środowiska”, które wymaga przedstawienia dokładnych raportów, dotyczących wpływu różnych czynników na środowisko naturalne. Powstanie drogi ekspresowej S5 jest priorytetem między innymi ze względu na zbliżającą się organizację mistrzostw Euro 2012. Jak się okazuje, nie ma możliwości jej przyśpieszenia. Przepisy zamiast zmieniać się na lepsze, często prowadzą do bezowocnego czekania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto