Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skrzyżowania w Pile: światła receptą na kolizje?

Ewa Auer
Skrzyżowania w Pile: na al. Powstańców Wielkopolskich światła będą inaczej działały
Skrzyżowania w Pile: na al. Powstańców Wielkopolskich światła będą inaczej działały
Światła na skrzyżowaniu al. Powstańców Wlkp. z obwodnicą 500 - lecia w Pile będą inaczej sterowane. Ułatwią kierowcom skręcanie w lewo z głównej drogi.

Kiedy na pechowym skrzyżowaniu al. 500-lecia z ul. Śniadeckich w Pile pojawia się światła? Tego, jeszcze nie wiadomo. Ważne jednak, że będą, bo jak pisaliśmy przed tygodniem, miasto ogłosiło przetarg na projekt przebudowy skrzyżowania w Pile ze światłami. Ale fachowcy ostrzegają: światła nie załatwiają wszystkiego i bezpieczeństwa całkowitego nie zapewnią!

- Mamy skrzyżowania w Pile ze światłami, a mimo wszystko dochodzi na nich do kolizji i wypadków. Z pewnością jednak światła pomogą włączyć się do ruchu kierowcom znajdującym się na drodze podporządkowanej, tym wjeżdżającym na skrzyżowanie z ul. Śniadeckich, którzy powodują najwięcej kolizji i wypadków - przyznaje Dariusz Klawa, naczelnik wydziału ruchu drogowego w komendzie policji w Pile.

>>> Zobacz też: Wypadek na drodze do Łobżenicy

Przykładem na to, że światła nie gwarantują całkowitego bezpieczeństwa, jest sąsiednie skrzyżowanie obwodnicy 500-lecia z al. Powstańców Wlkp., która jest drogą wojewódzką. Przebudowano je w 2011 roku, kiedy trwał remont al. Powstańców. Jest ona drogą dwupasmową i główną, wyjazdową z miasta na Złotów. To na niej panuje większy ruch niż na przecinającej ją obwodnicy. A mimo tego na drodze wojewódzkiej nie ma lewoskrętów, kiedy na obwodnicy są. To powoduje, że kierowcy mają kłopot by skręcić w lewo i stoją na środku skrzyżowania mając jeszcze zasłonięty widok z przodu. Dlatego dochodzi tu do wielu zdarzeń drogowych. W ciągu minionych dwóch lat na skrzyżowaniu z samą obwodnicą doszło do 24 zdarzeń, a na wlocie z ul. Głuchowską, która też tu się krzyżuje - do 10. Dlaczego zatem zabrakło tu lewoskrętów?

- Musielibyśmy wybudować trzeci pas przy skrzyżowaniu, Niestety, nie było szans na pozyskanie okolicznego terenu. Z tego też powodu nie powstało tu rondo, które zresztą byłoby najlepszym bo najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Takie rondo doskonale sprawdza się kilkaset metrów dalej, gdzie al. Powstańców krzyżuje się z ulicą Philipsa i aleją Wyzwolenia - tłumaczy Ireneusz Stawiszyński, z Zarządu Dróg Wojewódzkich, oddziału w Złotowie.

Bezpieczeństwo na skrzyżowaniu obwodnicy z al. Powstańców Wlkp. ma się jednak niebawem poprawić. Światła będą inaczej sterowane. Kiedy kierowcy jadący z centrum miasta będą mieli zielone światło, ci jadący z przeciwka przez dłuższą chwilę będą stali na czerwonym. A potem na odwrót. Chodzi o to, by kierowcy chcący z drogi głównej skręcić w lewo mieli na to czas.

Światła z lewoskrętem chwali Dariusz Klawa. Ale budowa lewoskrętów kosztuje więcej, a zarządcy dróg liczą każdy grosz. Szkoda, że kosztem kierowców...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto