W labiryncie ofert deweloperskich

Andrzej Janas
Klienci często podejmują decyzję na targach nieruchomości
Klienci często podejmują decyzję na targach nieruchomości fot .MARCIN OSMAN
Przepełniony ofertami rynek nieruchomości pęka w szwach. Deweloperzy kuszą różnymi projektami i lokalizacjami małych, średnich i dużych domów czy mieszkań. Jak w tym labiryncie klienci trafiają pod ten właściwy - swój przyszły adres?

Przepełniony ofertami rynek nieruchomości pęka w szwach. Deweloperzy kuszą różnymi projektami i lokalizacjami małych, średnich i dużych domów czy mieszkań. Jak w tym labiryncie klienci trafiają pod ten właściwy - swój przyszły adres?

Odpowiedzi jest wiele. Deweloperzy szukają sposobu, próbują się wyróżnić w gąszczu ofert i dotrzeć do klientów.

Ci, tymczasem, stoją przed ważnym wyborem i decyzją z konsekwencjami na lata. Inwestorzy przyznają, że drogi dotarcia klientów do oferty są różne. Ich spostrzeżenia - jak i czego poszukujemy w nieruchomościach, są po części diagnozą rynku, po części portretem społecznym. Gdzie kończy się budownictwo, zaczyna się psychologia i marketing?

Decyzja o wyborze nieruchomości przebiega w kilku etapach. I tak na początku najistotniejsza jest cena. Gdy koszt domu lub mieszkania jest wskazany, ważna staje się lokalizacja - co, gdzie w tej cenie możemy kupić. I tu wygrywają przede wszystkim spostrzegawczy, bo oferty o podobnej cenie mogą różnić się standardem, wyposażeniem, warunkami umowy.

I tu kończy się ogólna teoria odnośnie decyzji przy zakupie nowego domu lub mieszkania. Dalej, jak tłumaczą osoby z biur sprzedaży, zaczynają się indywidualne preferencje. Gdy klienci poznają inwestycję z bliska, ich decyzja o zakupie konkretnego lokalu przebiega bardzo różnie.

Najpierw ulica, potem kamienica
Przy porównywaniu ofert oprócz walorów cenowych, kwestii związanych z wykończeniem lub umową, istotne są także subiektywne odczucia, wyobrażenia i oczekiwania przyszłych właścicieli. Lista życzeń bywa długa. Klienci często sprawdzają, jak bardzo ruchliwa jest ulica przy domu, gdzie znajduje się parking, gdzie plac zabaw. Infrastruktura to także bardzo istotny czynnik przy wyborze nieruchomości. Nie ma tu znaczenia czy przyszły dom znajduje się w mieście, czy poza jego granicami. Poza zagospodarowaniem najbliższej okolicy ważny jest też transport.

- Dojazd do centrum, lub najbliższej obwodnicy to priorytet dla większości klientów - wyjaśnia Tomasz Wnuk, dyrektor handlowy w firmie Kalbud Deweloper, inwestora osiedla Kalinowego w Rokietnicy. Ważne są też publiczne środki transportu - odległość od najbliższego przystanku tramwajowego lub autobusowego, czasem stacji kolejowej. Dobrze jest, gdy autobus podmiejski znajduje się w strefie aglomeracji poznańskiej. Wówczas można korzystać z ujednoliconych biletów.
Czy odległość od miejsca pracy ma znaczenie?

Co ciekawe deweloperzy mówią, że coraz mniejsze.
- Większość klientów codziennie i tak korzysta z samochodu lub komunikacji miejskiej, by dotrzeć do biura. Dlatego też, istotniejsza wydaje się bliskość lasu, dostępność terenów rekreacyjnych czy sąsiedztwo np. rodziców lub znajomych - wyjaśnia Tomasz Wnuk. - Przy wyborze mieszkania lub domu, kupujący częściej myślą o dzieciach i ich codziennej wygodzie w drodze do szkoły, przedszkola - dodaje.

Płeć jest bez znaczenia

Trudno nie ulec stereotypowemu wyobrażeniu, że przy kupnie nieruchomości to kobiety częściej zwracają uwagę na nasłonecznienie mieszkania i ładną wizualnie ofertę dewelopera, gdy mężczyźni tymczasem pytają o gwarancję na rury i mierzą grubość styropianu.

- Nic bardziej mylnego. Klienci bywają różni. Nie możemy sprowadzać pań do wyboru kolor ścian, a panów do wizyt na budowie - podkreśla Karolina Bajońska, członek Zarządu z Marcopolo Development. - Czasem kupujący analizują wszystko razem, sprawdzają, zadają pytania. Czasem dzielą się na role - jedna osoba np. interesuje się umową, druga budową. Warto jednak podkreślić, że zakup nieruchomości od dewelopera to komfort kompleksowej obsługi, która nie wymaga odklientów bardzo intensywnego zaangażowania - dodaje Bajońska.

Trudno przebić się przez gąszcz ofert i kupić coś idealnego dla siebie - by zmieścić się w budżecie, mieć jak najwięcej metrów kwadratowych, wymarzony ogród i słoneczną sypialnię. Klienci stoją przed ciężkim wyborem, a ilość ofert to morze możliwości, ale i ból głowy od klęski urodzaju.


ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
Wszystko o Lechu Poznań - BUŁGARSKA.PL: polub serwis na Facebooku
Filmy z Poznania i całej Wielkopolski - GŁOS.TV: polub serwis na Facebooku
Inwestycje i budownictwo w Wielkopolsce - DOM
Baw się i wygrywaj nagrody - KONKURSY


Codziennie rano najświeższe informacje z Poznania i regionu na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie