– Mamy kłopot. Pozwolenie na budowę zostało podważone. Sąd nakazał ponowne wytyczenie przebiegu obwodnicy – mówi Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora zachodniego odcinka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeśli do czerwca przyszłego roku nie dojdzie do porozumienia, obwodnica nie powstanie przed Euro 2012. Licząca 27 kilometrów trasa będzie tylko częściowo wykorzystana.
– Przecież nie budujemy tej drogi wyłącznie na Euro, ale na długie lata. Na razie połączy autostradę A2 z drogą krajową nr 92 – mówią drogowcy, zapominając, że stara „dwójka” (droga nr 92), jest wyłącznie alternatywą dla A2. Brak środkowego odcinka o długości 5 kilometrów sprawi, że sens traci budowa fragmentu Rokietnica-Złotkowo. A przecież obwodnica przecięła już w tym miejscu cenną przyrodniczo dolinę Samicy.
– Szanse na to, że obwodnica powstanie przed Euro 2012 są nikłe. Ale jeśli drogowcy zechcą rozmawiać z nami, to może uda im się pozyskać w pół roku niezbędne pozwolenia – mówi Piotr Ćwiertnia jeden z protestujących mieszkańców Kobylnik.
Inny z mieszkańców, Wojciech Jaszkowski, nie jest przeciwko budowie obwodnicy. – Widzimy jak trudno dojechać do Poznania, ale chcemy uznania praw mieszkańców i poszanowania przyrody – tłumaczy. – Jeśli w stepowiejącej Wielkopolsce będziemy budować drogi przez tereny podmokłe, a tak je wytyczono w okolicy Kobylnik, to niebawem będziemy żyć na pustyni. Jako odpowiedniejszy teren wskazywaliśmy ten, na którym rośnie sosnowy las.
Przeciwko przebiegowi proponowanemu przez drogowców opowiada się w Kobylnikach ponad pięćdziesięciu właścicieli nieruchomości.
Zdaniem Piotra Ćwiertni obecnie pod uwagę mogą być brane dwa przebiegi. Pierwszy w pobliżu ulicy Żurawiej w Kobylnikach (preferowany przez GDDKiA) i drugi, za którym są mieszkańcy. Jest to około 400 m na północ od Żurawiej.
A tymczasem węzeł w Złotkowie wyłania się z ziemi. Docelowo w tym rejonie zbudowane będą dwa obiekty. Obok starego tunelu, pod linią kolejową Poznań-Piła powstanie wyższy i bardziej nowoczesny. Obwodnica będzie prowadzona wiaduktem nad torami kolejowymi. Z Rokietnicy dojazd do obwodnicy możliwy będzie dwoma trasami: Traktem Napoleońskim oraz ul. Golęcińską i Kierską. Trakt Napoleoński jest dzisiaj nieutwardzony. Czy zatem z drogi porównywalnej do autostrady kierowcy wyjadą na polny dukt?
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?