MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Red Bull Air Race: od A do Z - cz.1

red.
Andreas Langreiter. Red Bull Content Pool
Skorzystajcie z przewodnika Red Bulla, aby dowiedzieć się więcej o najszybszej serii wyścigowej świata. Sprawdźcie część pierwszą:

A jak „Airgators”
Podniebny tor, na którym rywalizują piloci pędząc w swoich maszynach z prędkością 370 km/h jest wytyczony przez wypełnione powietrzem pylony. Nad ich działaniem czuwają specjalnie wyszkoleni ludzie. Gdy któryś z pylonów odkształca się na wietrze, spada z niego ciśnienie niezbędne do utrzymywania go w pionie, albo gdy pylon zostanie rozerwany przez pilota, który lecąc na niskim pułapie nie zmieścił się w powietrznej bramce, do akcji wkraczają oni. Rekord wymiany nadmuchiwanego pylonu, wraz z podpłynięciem do niego łodzią wynosi obecnie 90 sekund!

B jak bramka powietrzna
Bramka powietrzna, obok szykany jest stałym elementem każdego toru Red Bull Air Race. Najważniejsza jest bramka startu/mety, która dla pilota wyznacza początek, półmetek i koniec jego przelotu. Wewnętrzne krawędzie pylonów tworzących każdą z nich są prostopadłe do ziemi i ograniczają ją z prawej i lewej strony w pionie. Na pylonach są oznaczone wysokości minimalna i maksymalna przelotu, które ograniczają ją z góry i z dołu w poziomie. W ten sposób tworzy się kwadratowe okno, przez które przelatują piloci.

C jak „The Claw”, czyli „Szpon”
W 2014 roku Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race wystartowały z nowym regulaminem. Zapisano w nim, że piloci będą używali takich samych silników, a także ustandaryzowanego śmigła. W przeszłości każdy zespół mógł wybrać swój model. W tym sezonie, każdy samolot jest wyposażony w trzyłopatowe śmigło firmy Hartzell, znanej na rynku od niemal stu lat. Model 7690 jest zbudowany z kompozytów strukturalnych. Ma mały moment żyroskopowy, małą inercję i niesamowity ciąg. Michael Goulian nazwał swoje mianem "Szpon" (The Claw) i ta nazwa przylgnęła do nich już na stałe.

D jak dzień kwalifikacji
Każdy dzień poprzedzający główny wyścig Red Bull Air Race to także wspaniała okazja, by podziwiać najlepszych pilotów świata w akcji. Oprócz kwalifikacji do wyścigu głównego, od których zależy w jakich parach lotnicy będą rywalizować w klasie mistrzowskiej, możemy oglądać również zawody Challenger Cup. W imprezie towarzyszącej Mistrzostwom Świata, umożliwiającej utalentowanym pilotom zapoznanie się z zawodami w warunkach sportowej rywalizacji startuje Polak, Łukasz Czepiela. Na swoim koncie ma już pierwsze punkty. Dorobek będzie chciał poprawić podczas czwartego przystanku w Gdyni (już 26 i 27 lipca) gdzie liczy na gorący doping ze strony polskiej publiczności!

E jak EFIS (Electronic Flight Instrument System)
Niezwykle upraszczając całą sprawę, EFIS dzięki podłączonym do niego sensorom służy do tego, aby pokazywać pilotowi wszystkie niezbędne parametry lotu i je rejestrować. Oprócz wskazywania istotnych danych na ekranie, odpowiednio modulowanym dźwiękiem w słuchawkach daje pilotowi intuicyjny sygnał o tym z jakim przeciążeniem musi sobie aktualnie radzić. Zanim pilot wleci na tor, ekran EFIS podaje mu aktualną prędkość. Już na torze przełącza się pokazując wartości G. W końcu, gdy pilot ukończy przelot, system pokazuje pełne dane dotyczące czasu przez niego wykręconego, w tym międzyczasy. Dane w czasie lotu są dostępne także do użytku sędziów na wieży kontrolnej. W trybie "offline" mogą być wykorzystane do ukarania pilota, nawet gdy jest już na ziemi. Przestrzeganie przepisów przez zespoły jest kontrolowane wielokrotnie, także przed i po wyścigu.

F jak FAI (Fédération Aéronautique Internationale)
FAI - Fédération Aéronautique Internationale (Międzynarodowa Federacja Lotnicza) sprawuje opiekę nad międzynarodowymi zawodami i wydarzeniami lotniczymi. Zajmuje się między innymi ustanawianiem ogólnoświatowych norm w sportach lotniczych oraz certyfikuje rekordy z dziedziny aeronautyki i lotnictwa. Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race w roku 2014 są oficjalnymi zawodami uznawanymi przez FAI. Wszystkie przystanki znajdują się w oficjalnym kalendarzu federacji, która pomaga w organizacji Mistrzostw sprawując nadzór nad bezpieczeństwem podniebnych wyścigów. Federacja dostarcza też specjalnie zaprojektowane medale dla pilotów, którzy stają na podium każdych zawodów.

G jak Gdynia
Miasto jest pierwszym polskim gospodarzem zawodów Red Bull Air Race w historii. Na tymczasowym lotnisku na nadmorskim bulwarze wyląduje czwarty przystanek sezonu 2014. Miejska plaża jest jedną z najpiękniejszych na polskim wybrzeżu i wspaniałym miejscem żeby się zatrzymać i spojrzeć w niebo. A będzie na co popatrzeć! To właśnie tam w ostatni weekend lipca rozegra się niecodzienny, podniebny spektakl. Niezwykle utalentowani piloci poprowadzą swoje maszyny z olbrzymią prędkością, na bardzo niskim pułapie, pomiędzy powietrznymi bramkami. W niektórych fragmentach wyścigowego toru, w fotel będzie ich wgniatać przeciążenie o wartości 10G! Nie możecie tego przegapić.

H jak horyzont
„Zawsze szukam linii horyzontu, by nie tracić kontaktu z ziemią, by przez cały czas wiedzieć, gdzie znajduje się samolot” – mówi o lataniu akrobacyjnym Kirby Chambliss, dwukrotny mistrz świata Red Bull Air Race. W ciasnych zakrętach z dużymi przeciążeniami, łatwo jest stracić horyzont z oczu. Aby do tego nie dochodziło, za przekraczanie limitów i niebezpieczne latanie pilotom grozi kara dyskwalifikacji.

I jak informacje
Wszelkie informacje na temat Red Bull Air Race znajdziecie na oficjalnej stronie zawodów

www.redbullairrace.com

J jak jaźń
Utrata świadomości to najpoważniejsze zagrożenie dla pilota, jakie występuje przy lataniu z przeciążeniem o wartości nawet 10G. Aby temu zapobiegać, zawodnicy są wyposażeni w specjalne skafandry przeciwprzeciążeniowe. Mają wszyte specjalne worki z płynem (nazywane płynnymi mięśniami), które rozszerzają się, tym samym ściskając kończyny pilota i zapobiegając odpływowi krwi w dół.

K jak kokpit
W lekkich wyścigowych samolotach nie ma miejsca na rzeczy zbędne, dlatego próżno szukać w nich luksusu. Oprócz drążka i pedałów niezbędnych do kierowania maszyną, znajdują się tam tylko podstawowe przyrządy takie jak wysokościomierz, prędkościomierz, czy radio. Centralną częścią deski rozdzielczej jest wspomniany wcześniej EFIS. Na wyposażeniu pilotów w kokpicie są jeszcze 7-punktowe pasy bezpieczeństwa. Wszyscy mają na głowach specjalne kaski (większość z nich z osłoną), skafandry przeciwprzeciążeniowe, rękawice i spadochrony. W przypadku ewakuacji osłona kabiny może zostać odrzucona. Podczas lotów nad wodą, piloci noszą kamizelki ratunkowe. Wszystkie samoloty posiadają zapas powietrza i maskę tlenową. W przypadku awaryjnego wodowania, pilot może skorzystać z butli.

ZOBACZ: Red Bull Air Race od A do Z: cz.2

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Dom rodzinny Ponurego czeka na gości

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Red Bull Air Race: od A do Z - cz.1 - Wielkopolskie Nasze Miasto

Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto