Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PRZEWOZY - Nowe koleje na 1 lipca

Tomasz Cylka
Jeśli powstaną Koleje Wielkopolskie z torów znikną takie stare pociągi - FOT. SŁAWOMIR SEIDLER
Jeśli powstaną Koleje Wielkopolskie z torów znikną takie stare pociągi - FOT. SŁAWOMIR SEIDLER
1 lipca to kolejny termin uruchomienia samorządowej spółki Koleje Wielkopolskie. Przykład Mazowsza pokazuje, że takie rozwiązanie przynosi pasażerom więcej korzyści.

1 lipca to kolejny termin uruchomienia samorządowej spółki Koleje Wielkopolskie. Przykład Mazowsza pokazuje, że takie rozwiązanie przynosi pasażerom więcej korzyści. Bilety są tańsze, połączeń więcej, a koszty budżetowej dotacji spadają. Za powoływaniem takich spółek jest Ministerstwo Transportu, ale kolejowi eksperci zalecają ostrożność.

W rządowej „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2009” zapisano utworzenie kilku kompanii kolejowych w Polsce. To spółki z udziałem samorządów wojewódzkich i PKP Przewozów Regionalnych.
– Ich powstanie to dla nas priorytet – zapewnia Bogusław Kowalski, wiceminister transportu.
W 2005 roku jako pierwsze ruszyły Koleje Mazowieckie. Jakie są korzyści? W pierwszym półroczu 2006 roku przewiozły ponad 23 miliony pasażerów (o 19,4 procent więcej niż w analogicznym okresie roku 2005). To wzrost liczby pasażerów na poziomie sprywatyzowanych kolei brytyjskich, które mają największy na świecie przypływ podróżnych. W 2006 roku liczba połączeń w ciągu doby wzrosła z 602 do 650. Wprowadzono także nowe oferty: darmowy przewóz rowerów w sezonie wakacyjnym, sezonowy pociąg z Warszawy do Gdańska za 22 złote.
– Dotacja samorządowa w naszym przypadku pokrywa jedną trzecią wszystkich kosztów. Reszta to wpływy z biletów – mówi Halina Sekita, prezes spółki Koleje Mazowieckie. Dla porównania, obecnie dotacja z budżetu wojewódzkiego to 50 procent kosztów spółki PKP PR.

Problem z biletami

Choć korzyści jest wiele, to eksperci zalecają ostrożność.
– Pojawiają się problemy, kiedy podróżni przekraczają granice województwa. Na przykład, jadąc regionalnymi pociągami z Warszawy do Łodzi, trzeba się przesiadać w Skierniewicach. A połączenia rzadko są zsynchronizowane – mówi Piotr Rachwalski, prezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei w Warszawie.
Kłopotem są także inne bilety. Choć tańsze o około 10 procent, to można je kupować tylko w wybranych kasach.
Wielkopolska ma być drugim województwem w Polsce, gdzie samorządowa spółka powstanie. Miała ruszyć już 1 stycznia 2007 roku, ale będzie co najmniej półroczne spóźnienie.
– Aktualny jest termin 1 lipca, jeśli tylko wszelkie formalności prawne zostaną zakończone – mówi Krystyna Czajka, rzecznik marszałka województwa wielkopolskiego. – Chodzi między innymi o uzyskanie koncesji na przewozy, co trwa kilka miesięcy.

Przybędzie pasażerów?

Jak zapowiadają władze samorządowe, Koleje Wielkopolskie do 2013 roku wydadzą prawie 400 milionów złotych na zakup taboru. Z torów znikną stare, elektryczne zespoły trakcyjne i lokomotywy spalinowe z wagonami. Planowane są remonty kilku linii kolejowych, między innymi z Poznania do Kluczborka, Wągrowca i Wolsztyna. Urzędnicy szacują, że dzięki temu liczba pasażerów wzrośnie z 20 do 26 milionów. Za wchodzeniem w spółki są już także PKP PR oraz kolejowe związki zawodowe, które mają zapewnienie, że nie będzie redukcji liczby pracowników.
Wstępne prace nad utworzeniem samorządowej spółki rozpoczęły się w Małopolsce i na Śląsku, ale tam nie przygotowano na razie biznesplanów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto