PRZEWOZY - Nowe koleje na 1 lipca

Tomasz Cylka
Jeśli powstaną Koleje Wielkopolskie z torów znikną takie stare pociągi - FOT. SŁAWOMIR SEIDLER
Jeśli powstaną Koleje Wielkopolskie z torów znikną takie stare pociągi - FOT. SŁAWOMIR SEIDLER
Udostępnij:
1 lipca to kolejny termin uruchomienia samorządowej spółki Koleje Wielkopolskie. Przykład Mazowsza pokazuje, że takie rozwiązanie przynosi pasażerom więcej korzyści.

1 lipca to kolejny termin uruchomienia samorządowej spółki Koleje Wielkopolskie. Przykład Mazowsza pokazuje, że takie rozwiązanie przynosi pasażerom więcej korzyści. Bilety są tańsze, połączeń więcej, a koszty budżetowej dotacji spadają. Za powoływaniem takich spółek jest Ministerstwo Transportu, ale kolejowi eksperci zalecają ostrożność.

W rządowej „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2009” zapisano utworzenie kilku kompanii kolejowych w Polsce. To spółki z udziałem samorządów wojewódzkich i PKP Przewozów Regionalnych.
– Ich powstanie to dla nas priorytet – zapewnia Bogusław Kowalski, wiceminister transportu.
W 2005 roku jako pierwsze ruszyły Koleje Mazowieckie. Jakie są korzyści? W pierwszym półroczu 2006 roku przewiozły ponad 23 miliony pasażerów (o 19,4 procent więcej niż w analogicznym okresie roku 2005). To wzrost liczby pasażerów na poziomie sprywatyzowanych kolei brytyjskich, które mają największy na świecie przypływ podróżnych. W 2006 roku liczba połączeń w ciągu doby wzrosła z 602 do 650. Wprowadzono także nowe oferty: darmowy przewóz rowerów w sezonie wakacyjnym, sezonowy pociąg z Warszawy do Gdańska za 22 złote.
– Dotacja samorządowa w naszym przypadku pokrywa jedną trzecią wszystkich kosztów. Reszta to wpływy z biletów – mówi Halina Sekita, prezes spółki Koleje Mazowieckie. Dla porównania, obecnie dotacja z budżetu wojewódzkiego to 50 procent kosztów spółki PKP PR.

Problem z biletami

Choć korzyści jest wiele, to eksperci zalecają ostrożność.
– Pojawiają się problemy, kiedy podróżni przekraczają granice województwa. Na przykład, jadąc regionalnymi pociągami z Warszawy do Łodzi, trzeba się przesiadać w Skierniewicach. A połączenia rzadko są zsynchronizowane – mówi Piotr Rachwalski, prezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei w Warszawie.
Kłopotem są także inne bilety. Choć tańsze o około 10 procent, to można je kupować tylko w wybranych kasach.
Wielkopolska ma być drugim województwem w Polsce, gdzie samorządowa spółka powstanie. Miała ruszyć już 1 stycznia 2007 roku, ale będzie co najmniej półroczne spóźnienie.
– Aktualny jest termin 1 lipca, jeśli tylko wszelkie formalności prawne zostaną zakończone – mówi Krystyna Czajka, rzecznik marszałka województwa wielkopolskiego. – Chodzi między innymi o uzyskanie koncesji na przewozy, co trwa kilka miesięcy.

Przybędzie pasażerów?

Jak zapowiadają władze samorządowe, Koleje Wielkopolskie do 2013 roku wydadzą prawie 400 milionów złotych na zakup taboru. Z torów znikną stare, elektryczne zespoły trakcyjne i lokomotywy spalinowe z wagonami. Planowane są remonty kilku linii kolejowych, między innymi z Poznania do Kluczborka, Wągrowca i Wolsztyna. Urzędnicy szacują, że dzięki temu liczba pasażerów wzrośnie z 20 do 26 milionów. Za wchodzeniem w spółki są już także PKP PR oraz kolejowe związki zawodowe, które mają zapewnienie, że nie będzie redukcji liczby pracowników.
Wstępne prace nad utworzeniem samorządowej spółki rozpoczęły się w Małopolsce i na Śląsku, ale tam nie przygotowano na razie biznesplanów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie