Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań - Nowy Dworzec PKP rośnie w oczach [ZDJĘCIA]

Grzegorz Okoński
Budowa dworca kolejowego, autobusowego i centrum handlowego trwa, bacznie obserwowana przez poznaniaków i przyjeżdżających do miasta gości. Prezentujemy najnowsze zdjęcia.

Jak mówi Przemysław Pytel, kierownik budowy z ramienia inwestora, prace trwają dzień i noc: za dnia robotnicy pracują m.in. przy oszklonej konstrukcji dworca kolejowego, równolegle na terenie przyszłego dworca autobusowego, a w nocy – wykonują instalacje i budują windy.

Do tej pory wykorzystaliśmy 350 ton konstrukcji stalowych, 50 tysięcy metrów sześciennych betonu i 1500 elementów szklano – stalowych – wymienia Przemysław Pytel. - Trzeba przyznać, że budowa jest trudna pod względem wykonawczym, bo odbywa się nad czynnym ruchem kolejowym. Ale prace toczą się pełną parą, teraz aura nam sprzyja więc wykorzystujemy to. Na budowie pracuje około pół tysiąca ludzi więc widać postęp.

Przedstawiciele partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli PKP i węgierski TriGranit chcą zdążyć z budową dworca kolejowego przed Euro 2012. Czasu jest więc mało, coraz mniej. Prace rozpoczęły się 4 sierpnia ubiegłego roku wydaniem pozwolenia na budowę, a całościowo mają zakończyć się w czwartym kwartale 2013 roku. Wiadomo, że do Euro będzie gotowy dworzec kolejowy i część infrastruktury usługowej.

Zobacz relacje z budowy poznańskiego Dworca PKP

Docelowo będzie tutaj dworzec kolejowy Poznań Główny, dworzec autobusowy na 19 stanowisk i Poznań City Center – centrum handlowe z 250-cioma sklepami, kawiarenkami oraz innymi lokalami usługowymi i rozrywkowymi, a ponadto parking wielopoziomowy na 1500 pojazdów i parking przy Poznań City Center, na dalsze 500 pojazdów – mówi Przemysław Terlecki, przedstawiciel TriGranit.

- Ale to nie wszystko: zmieni się znacząco organizacja ruchu w tym rejonie miasta, bo budynki jeszcze stojące na obrzeżach budowy zostaną wyburzone, powstanie duże skrzyżowanie – rondo, na Moście Dworcowym będzie zlokalizowany przystanek, podniesiony w stosunku do torów, a z samego Mostu już w najbliższym czasie zostanie poprowadzona szeroka kładka do budowanego obecnie węzła komunikacyjnego w przeszklonym dworcu.

Dworzec kolejowy, o powierzchni użytkowej 5700 mkw ma kosztować 110 mln złotych. Całość inwestycji warta jest około 160 mln euro. Obecnie budowany jest sam dworzec kolejowy, a przy budynku dotychczasowego dworca, przy działających wciąż peronach i utrzymywanym ruchu, budowany jest kolektor sanitarny, który będzie połączony z nowym kolektorem Aquanetu.

100 dni do Euro 2012. Poznańskie inwestycje w budowie [ZDJĘCIA]

Jednocześnie powstają fundamenty dworca autobusowego, pompownia i sieć kanalizacyjna: wrażenie już robią duże, czarne zbiorniki retencyjne. Najbardziej jednak rzuca się w oczy bogato oszklona konstrukcja dworca kolejowego: wbrew pozorom bardzo dobrze doświetlona w środku (a docelowo jeszcze dojdzie tam sztuczne oświetlenie), bazująca na montowanych obecnie arkuszach ze wzmocnionego szkła hartowanego. W dużym stopniu w środku zaawansowana jest budowa pomieszczeń kasowych i w ogóle – hali obsługi pasażerów. Budowane są też windy, które obok ruchomych jednokierunkowych schodów i stałych – wymaganych przepisami – schodów betonowych, będą przenosiły ruch pieszy.

Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto