Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podsumowanie roku w Poznaniu

Redakcja
Budowa trasy Nowe Zawady była najważniejszą inwestycją drogową w 2010 roku
Budowa trasy Nowe Zawady była najważniejszą inwestycją drogową w 2010 roku Sławomir Seidler

NOWE ZAWADY: Otwarcie jednej z najważniejszych arterii poprawiło komfort przejazdu

Nowe Zawady połączyły miasto

Elżbieta Sobańska

Na tę ulicę czekało wielu mieszkańców północnej części Poznania, którzy do tej pory tkwili w ogromnych korkach, próbując przedostać się do centrum. Narzekali kierowcy i pasażerowie MPK. Teraz dojazd stał się dużo wygodniejszy i krótszy dzięki trasie tzw. Nowe Zawady, której budowa zaczęła się i skończyła w 2010 roku.
Zachwycili się nią też fani motoryzacji, którzy wkrótce po jej otwarciu, czyli w połowie listopada, na popularnym serwisie internetowym YouTube.com umieścili film z przejazdu trasą. Auta w dzień i w nocy suną dostojnie szeroką arterią, a w tle słychać muzykę Jean Michael Jarre’a i Vangelisa do serialu „Miami Vice”. Tu jednak nie ma miejsca na sceny w stylu amerykańskiego policyjnego pościgu. Budowa trasy Nowe Zawady, czyli odcinka prowadzącego od ronda Śródka do skrzyżowania ulicy Prymasa Augusta Hlonda z Główną ma przede wszystkim poprawić komfort przejazdu wielu tysięcy mieszkańców. Jest to zarazem domknięcie II ramy komunikacyjnej.

Budowa trasy zaczęła się na początku 2010 roku. Prace były o tyle trudne, że trzeba było je połączyć z inwestycją Aqanetu, czyli II etapem budowy kolektora prawobrzeżnego. Nowa ulica ma dwie jezdnie z trzema pasami ruchu i przebiega tak, że od ronda Śródka pokrywa się z przebiegiem ulicy Podwale. Prowadzi pod nowo wybudowanym wiaduktem magistrali kolejowej Warszawa–Berlin, następnie wiedzie między wałem przeciwpowodziowym a istniejącą ulicą Zawady. W ramach prac drogowych wybudowano także nowe torowisko tramwajowe wraz z trakcją (od ronda do pętli tramwajowej). Ponadto powstała droga dojazdowa (równolegle do trasy Nowe Zawady między ulicami św. Wincentego a skrzyżowaniem z ulicą Prymasa Augusta Hlonda) oraz przebudowano ulicę św. Wincentego.
– Dzięki temu odblokowane zostaną tereny po południowej stronie Poznania dla przyszłych inwestorów, gdyż spełnione są warunki infrastruktury technicznej – tak tuż po oficjalnym otwarciu mówił Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania.
Budowa trasy kosztowała ponad 84 mln zł, z czego 28 mln zł pokryła UE.

GAJOWA: Wielka wyprowadzka

Tramwaje musiały opuścić zabytkową zajezdnię

Katarzyna Fertsch

Końcówka roku była nerwowa dla poznańskiego MPK. Negocjacje z nowym właścicielem zajezdni przy ulicy Gajowej zakończyły się porażką i przewoźnik miał niecałe trzy tygodnie na przeprowadzkę.

– Trzy tygodnie to niewiele czasu nawet na przeprowadzkę do innego domu. A co dopiero mówić o zajezdni – przekonywała Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK.
Ale się udało. Prawie 200 ludzi przeniesiono do innych zajezdni w mieście, dla niektórych wynajęto specjalne kontenery. Tramwaje zamiast na terenie zajezdni będą teraz spędzały noce pod chmurką (na pętlach tramwajowych). Nowe miejsca znaleziono także dla sprzętu technicznego, służącego do naprawy trakcji i torów.
Tymczasem zajezdnia będzie stała pusta do czasu, aż nowy właściciel zacznie budowę kompleksu handlowo-mieszkalnego. Nie wiadomo, kiedy rozpoczną się prace. Choć przedstawiciele inwestora zapewniają, że obiekt będzie odpowiednio chroniony.

– Szkoda by było, gdyby zbieracze złomu zajęli się zajezdnią – mówił nam jeden z pracowników MPK, który trzydzieści lat spędził na Gajowej. – Jest w takim stanie, że mogłaby się zwyczajnie rozpaść.

Do kiedy tramwaje będą spędzały noce na pętlach? Wszystko zmieni się, gdy na Franowie powstanie nowa zajezdnia. Nie będzie jednak gotowa na Euro 2012.
MPK zdecydowało się opuścić Gajową teraz, bo inwestor w zamian za dalsze korzystanie z zajezdni wymagał kosztownych prac konserwatorskich.

WOLNE TORY: Powstanie koncepcja zagospodarowania

Wieloletni spór zakończył się podziałem nieruchomości

Bogna Kisiel

Po co wydawać pieniądze na prawników? Tracić czas na wizyty w sądach? Po wielu latach sporów przedstawiciele poznańskiego samorządu i PKP uznali, że nie warto. W sierpniu ubiegłego roku podpisali umowę o współpracy i ustalili, jak podzielą się terenem Wolnych Torów. Mało tego! Teraz wspólnie pomyślą, jak ten obszar z obopólną korzyścią zagospodarować.

Nie nastąpi to szybko, ale niewątpliwie sierpniowe porozumienie jest milowym krokiem w tym kierunku. Na początku przede wszystkim umożliwiło ono uregulowanie spraw własnościowych. Wojewoda wielkopolski mógł wydać decyzje administracyjne, zgodnie z którymi miasto nabyło na własność działki o powierzchni ponad 5,6 ha, a kolej stała się właścicielem pozostałego gruntu. To jeszcze nie wszystko. Zwaśnione do tej pory strony postanowiły, że będą współpracować w sprawie wykorzystania całego obszaru Wolnych Torów. Postanowiono, że będzie wybrana firma, która przygotuje wspólną koncepcję zagospodarowania. Obejmie ona nie tylko działki należące do kolei, miasta, ale także teren ZNTK Nieruchomości oraz PKS, który w 2010 r. został skomuna-lizowany. Dzięki temu powstanie spójne opracowanie dla dużego fragmentu miasta. Trzeba pamiętać, że Wolne Tory to prawie 20 hektarów, między torami kolejowymi, dworcem PKS oraz ulicami Roboczą i Przemysłową.

– Ta koncepcja stanie się podstawą do uchwalenia planu miejscowego – powiedział jesienią ubiegłego roku Paweł Olczyk, dyrektor biura nieruchomości strategicznych PKP SA.

Wolne Tory to bardzo łakomy kąsek ze względu na swoje położenie – lokalizacja niemal w centrum miasta, blisko głównego centrum komunikacyjnego (kolej zapowiada, że do Euro 2012 stary Dworzec Główny zastąpi Zintegrowane Centrum Komunikacyjne). Minusem jest brak infrastruktury. Po uchwaleniu planu zagospodarowania, to właśnie jej budowa, będzie pierwszoplanowym zadaniem. Uzbrojenie terenu sprawi, że ten obszar stanie się atrakcyjny dla inwestorów, znacząco zyska na wartości.

NOWA KOMENDA: W jednym miejscu

Policja przeprowadziła się na ulicę Szylinga

Agnieszka Smogulecka

Ze sporym opóźnieniem, latem ubiegłego roku większość Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu przeprowadziła się do odnowionego wojskowego budynku koszarowego przy ul. Szylinga.

Nowa komenda ma 140 metrów długości i 20 metrów szerokości. Pomieściła funkcjonariuszy z wszystkich wydziałów, poza patrolówką. Wcześniej, od utworzenia komendy w 1999 roku, wydziały rozmieszczone były w różnych komisariatach. Utrudniało to i spowalniało pracę mundurowych.

W czasie modernizacji wymieniono instalację elektryczną i wodno-kanalizacyjną, stolarkę, stropy. Przebudowano konstrukcję dachową i wnętrze obiektu. Powstało centrum dozoru moni-toringu, hol recepcyjny z poczekalnią, niebieski pokój do przesłuchiwania nieletnich oraz ofiar najcięższych przestępstw. Pod prze- szklonym dachem utworzono stanowisko wspomagania dowodzenia. Tylko miejsc parkingowych dla interesantów brakuje...

ZAMEK KRÓLEWSKI: Prace się rozpoczęły, pełną parą ruszą w tym roku

Kontrowersyjny projekt oprotestowany

Elżbieta Podolska

To najbardziej oprotestowana budowa w mijającym roku. W listopadzie grupa architektów, historyków sztuki i poznaniaków spotykała się, by zablokować budowę Zamku Królewskiego na Wzgórzu Przemysła. Prace się rozpoczęły, na dobre ruszą w tym roku.

Największe kontrowersje wzbudza projekt zamku autorstwa Witolda Milewskiego z Pracowni Architektonicznej ARCUS, który wybrano na drodze konkursu siedem lat temu. Niektóre złośliwe komentarze mówiły, że stolica Wielkopolski będzie miała nie Zamek Królewski, a... Gargamela.

Powierzchnia trzech naziemnych kondygnacji nowego zamku wynosić będzie łącznie 1200 m kw. Ma ona pełnić funkcje zarówno muzealne, jak i reprezentacyjne. Według założeń to tutaj mają być podejmowani ważni goście odwiedzający stolicę Wielkopolski. Tutaj także mają się odbywać uroczyste sesje sejmiku wojewódzkiego i Rady Miasta. W wieży zamkowej planuje się utworzenie tarasu widokowego, z którego będzie można podziwiać panoramę całego Starego Miasta.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto