Podobnie, jak w poprzedniej perspektywie finansowej, tak i w latach 2014-2020 w Wielkopolsce będą realizowane inwestycje, które i ze względu na ich skalę, jak i rolę, jaką odgrywają, mają charakter strategiczny.
Regionalne Centrum Zdrowia Dziecka
W projekcie Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ znalazły się dwa tzw. duże projekty, które, jeśli Unia je zaakceptuje, będą realizowane przez samorząd województwa. Pierwszym z nich jest budowa Regionalnego Centrum Zdrowia Dziecka. Potrzeba jest coraz pilniejsza, bo dziecięcy szpital im. Krysiewicza boryka się zarówno z problemami lokalowymi, jak i związanymi z wyjątkowo mało dogodną lokalizacją w samym centrum miasta.
Według wstępnych szacunków budowa szpitala to koszt około 400 mln zł. Część tej sumy mogłaby pochodzić z dofinansowania UE.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i Komisja Europejska zaakceptuje projekt, rozpoczną się przygotowania do realizacji przedsięwzięcia. Samorząd województwa chce, aby szpital powstał w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Firma prywatna miałaby wybudować i wyposażyć budynek, samorząd zaś wziąłby na siebie podpisywanie kontraktów z NFZ i samo wykorzystanie placówki.
Budowa miałaby zostać podzielona na dwa etapy. W pierwszym z nich powstałaby część pediatryczna na 360 łóżek, w kolejnym oddziały ginekologiczno-położnicze na 60 łóżek. Docelowo w szpitalu mieściłby się także oddział ratunkowy, 24 poradnie, szkoła rodzenia, blok operacyjny i porodowy.
Cała inwestycja mogłaby zostać ukończona już w 2019 roku.
Modernizacja linii kolejowej łączącej Poznań z Piłą
Drugą dużą inwestycją zaplanowaną przez samorząd województwa jest modernizacja linii kolejowej łączącej Poznań z Piłą. Linia ta o długości 95 kilometrów jest w fatalnym stanie, na długim odcinku jest linią jednotorową. Wszystko to sprawia, że podróż z Piły do Poznania trwa blisko dwie godziny. Może się znacząco skrócić, ale zakres koniecznych prac jest bardzo szeroki. Na długim odcinku trzeba dobudować drugi tor i trakcję, a także przebudować przeprawy przez Wartę i Noteć. Do tego dochodzą nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Prace modernizacyjne mogłyby zacząć się pod koniec 2016 roku, a zakończyć w pierwszej połowie 2019 roku.
Do inwestycji o strategicznym znaczeniu można zaliczyć te, które będą zawarte w kontrakcie terytorialnym dla Wielkopolski. W ramach kontraktu będą realizowane przedsięwzięcia o skali ponadwojewódzkiej, finansowane przede wszystkim z krajowych programów operacyjnych, ale odgrywające istotną rolę w rozwoju regionu.
katalog inwestycji wciąż otwarty
Katalog inwestycji, które będą negocjowane w ramach kontraktu terytorialnego, jest jeszcze cały czas otwarty. Prawdopodobnie jednak znajdą się w nim takie projekty jak budowa drogi S5, która połączy Poznań z jednej strony z Bydgoszczą a Toruniem, z drugiej z Wrocławiem. Część jej odcinków jest już gotowa, na kolejne rozpisano przetargi.
W kontrakcie terytorialnym może się znaleźć budowa drogi S11, ośrodka radioterapii protonowej. Przedsięwzięcia te będą finansowane m.in. ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko czy budżetu GDDKiA. Budowa dróg nie uszczupli więc budżetu WRPO.
Jakie jeszcze przedsięwzięcia trafią do kontraktu, będzie wiadomo w najbliższym czasie. Na razie jednak można jeszcze do niedzieli przyglądać się z bliska wykorzystaniu funduszy z WRPO 2007-2013.
W ramach drzwi otwartych, zorganizowanych z okazji 10. rocznicy wstąpienia Polski do UE, można odwiedzić m.in. firmę Harpo , Teatr Wielki , park rekreacyjny Nenufar w Kościanie, Ośrodek Enterprise Europe Network, działający przy Fundacji Kaliski Inkubator Przedsiębiorczości.
Katalog strategicznych inwestycji nie jest jeszcze zamknięty
Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego:
W ramach WRPO 2007-2013 realizowano strategiczne dla Wielkopolski inwestycje w formule tzw. projektów kluczowych. Największe z nich to zakup taboru kolejowego dla regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych, wielkopolska sieć szerokopasmowa i linia tramwajowa na Franowo.
W perspektywie 2014-2020 także planujemy realizację projektów o strategicznym znaczeniu dla regionu. Mamy nadzieję, że uzyskamy zgodę Komisji Europejskiej na projekty wynegocjowane z rządem w ramach kontraktu terytorialnego dla Wielkopolski oraz projekty indywidualne wybierane przez zarząd województwa, mające istotne znaczenie dla rozwoju regionu bądź jego części. Dotychczas wytypowaliśmy 2 duże projekty, które wpisaliśmy do WRPO 2014+. Są to: modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny - Piła Główna i Regionalne Centrum Zdrowia Dziecka.
Linia kolejowa Poznań - Piła, licząca 94 km ma istotne znaczenie dla poprawy dostępności mieszkańców subregionu pilskiego do aglomeracji poznańskiej. Konieczność modernizacji wynika z bardzo złego stanu technicznego, który na dodatek systematycznie się pogarsza. Jest to przyczyną licznych ograniczeń prędkości kursowania pociągów nawet do 20 km/h. Zrealizowanie tej inwestycji przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu aż o 46 minut, zwiększy się przepustowość linii, poprawie ulegnie komfort i bezpieczeństwo podróży.
Z kolei budowa Regionalnego Centrum Zdrowia Dziecka to problem znany od lat i niekwestionowana potrzeba. Ze względu na wysokie koszty inwestycji, jej realizacja była odsuwana w czasie. Pomimo nieprzychylnego dotąd stanowiska Komisji Europejskiej w kwestii finansowania nowych inwestycji w obszarze ochrony zdrowia, dostrzegamy szansę wynegocjowania zgody KE na współfinansowanie tego tak istotnego dla całej Wielkopolski przedsięwzięcia. Zamierzamy ją wykorzystać i doprowadzić do uzyskania wsparcia na stworzenie odpowiednich warunków funkcjonowania wiodącego ośrodka opieki pediatrycznej w naszym regionie.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?