MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Integracja – jak sprawić, by nie stała się niepotrzebnym wydatkiem?

Reklama
Reklama
Reklama
Działania związane z integracją od wielu lat przynoszą wiele korzyści pracodawcom. Dzięki nim firmy mogą zyskać znacznie lepiej współpracującą ze sobą grupę i doskonałą atmosferę w miejscu pracy. To z kolei napędza motywację poszczególnych pracowników. Jest jednak i druga strona przysłowiowego medalu: pojawiają się głosy, że integracja jest robieniem czegoś „na siłę” i wielu pracowników nie chce brać udziału w wyjazdach i imprezach firmowych. Jak naprawdę z integracją jest?

Idea imprez i wyjazdów integracyjnych nie jest nowa. Już poprzedni system hołdował idei wczasów pracowniczych. Duże zakłady pracy miały nawet swoje domy wczasowe, najczęściej w atrakcyjnych turystycznie miejscach. PRL-owskie turnusy w całkowicie naturalny sposób integrowały życie rodzinne i zawodowe. W ośrodkach wczasowych zjawiali się przecież pracownicy jednego przedsiębiorstwa wraz z rodzinami. Po przemianach ustrojowych zrezygnowano z tej formy wypoczynku. Na szczęście pracodawcy nie odeszli od budowania więzi między pracownikami.

 

Tworzenie solidarnego zespołu opłaca się!


Dzięki integrowaniu pracowników tworzy się zespół, który lepiej i efektywniej potrafi ze sobą współpracować. Działania takie w znacznym stopniu poprawiają również panującą w firmie atmosferę, ta z kolei powoduje większą motywację do pracy. Dobrze zorganizowany wyjazd integracyjny zaprocentuje nie tylko zbudowaniem silnego zespołu i wzrostem poczucia przynależności do firmy. To przecież doskonała szansa na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników:

 

Coraz częściej spotykaną praktyką jest połączenie wyjazdu integracyjnego lub imprezy firmowej ze szkoleniami. W programach takich szkoleń mogą znaleźć się zagadnienia dotyczące relacji międzyludzkich, pracy zespołowej czy też te związane stricte z funkcjonowaniem firmy. Pracodawcy są świadomi efektywności takiego podejścia, dlatego też chcą łączyć pracę nad komunikacją w zespole (w formie zabawy) ze spotkaniami stricte merytorycznymi (szkolenia) - mówi Marta Sznura z agencji eventowej trygon.pl

 

Trzeba jednak być świadomym, że integracja nie jest lekiem na wszelkie problemy firmy. Te związane z komunikacją między pracodawcą a zespołem czy organizacją firmy wymagają rozwiązywania „na bieżąco”.

 

Źle zorganizowany wyjazd to niepotrzebny wydatek


Niestety bywają przypadki, że źle zorganizowany wyjazd okazuje się być niepotrzebnym wydatkiem. Dzieje się tak wówczas, gdy jest albo źle zaplanowany, albo też źle poprowadzony. Dlatego warto tę kwestię powierzyć profesjonalistom, którzy mają doświadczenie w organizowaniu tego typu imprez. Jak zatem firmy radziły sobie przed pojawieniem się agencji eventowych? Otóż na początku organizowaniem tego rodzaju wyjazdów zajmował się firmowy dział kadr albo też jeden odpowiedzialny za to pracownik. Takie rozwiązania jednak nie zawsze się sprawdzały. W porównaniu z oferowanym dziś pakietem usług, były to wyjazdy i imprezy o bardzo okrojonej formie.

 

Agencje eventowe mogą zaproponować naprawdę wiele atrakcji na wyjeździe lub imprezie firmowej. W większości przypadków pracodawcy chcą, by programy tego typu imprez dostosowywać do konkretnych celów firmy. Dlatego też przed każdym eventem rozmawiamy z przedstawicielami firmy. Ważne jest, aby dana firma miała precyzyjnie zdefiniowane potrzeby w zakresie budowania zgranego zespołu i relacji interpersonalnych. Kwestią równie istotną jest zbadanie preferencji pracowników, którzy w wydarzeniu będą uczestniczyć - mówi Marta Sznura.

Firmy chcą perfekcyjnie zaplanowanej integracji, która będzie się odbywać pod okiem specjalistów, a nie zorganizowania jedynie zabawy zakrapianej alkoholem. Oprócz wspomnianych już szkoleń w modzie są również warsztaty artystyczne, gry terenowe czy zajęcia sportowe (czasami są to sporty ekstremalne). Hitem zatem są wszelkie aktywności, które wzmacniają więzi w grupie. Źle zaplanowana integracja to również taka, która została zorganizowana „odgórnie” i nie uwzględnia potrzeb i zainteresowań pracowników. Taka impreza może okazać się nie tylko nieatrakcyjna, ale również demotywująca i powodująca frustrację. „Narzucony” wyjazd będzie przez pracowników postrzegany bardziej jako przykry obowiązek niż nagroda. Nie zapominając oczywiście o tym, że będzie to typowy przykład niepotrzebnego wydatku.

Integracja jest dzisiaj koniecznością. Prowadzi do wzmocnienia więzi w każdej firmie i znacznie poprawia efektywność pracy poszczególnych pracowników. Musi być jednak perfekcyjnie zaplanowana i odpowiadać konkretnym celom. Tylko takie podejście zagwarantuje to, że nie okaże się niepotrzebnym wydatkiem i wydarzeniem, które nie tylko nie przyniesie korzyści, ale również zaburzy funkcjonowanie firmy.

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Najatrakcyjniejsze miejsca do pracy zdaniem Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto