Modernizacja torów miała usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta. I ułatwić dojazd do stadionu kibicom, którzy na mecz wybiorą się tramwajem.
- Niestety, nie będziemy mieć pieniędzy, żeby zrobić to jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012 - mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, który odpowiada między innymi za transport w mieście.
Modernizacja torów tramwajowych nie została przełożona na konkretny termin. Będzie realizowana dopiero, kiedy znajdą się na to pieniądze. To kolejna po przebudowie ronda Kaponiera inwestycja, z której trzeba było zrezygnować. Wciąż trwają też rozmowy na temat budowy przejścia podziemnego pod mostem Dworcowym (z wyjściem przy MTP). Gdyby powstało, piesi nie wstrzymywaliby ruchu samochodowego i tramwajowego, tylko spokojnie przechodziliby pod jezdnią i torami.
- Budowa tego przejścia ma kosztować 50 milionów złotych. Rozważamy ten pomysł i zastanawiamy się, jak go sfinansować - przyznaje Kruszyński.
Temat omawiany jest na spotkaniach zespołu negocjacyjnego, któremu przewodniczy wiceprezydent. W jego skład wchodzą też urzędnicy miejscy, a rozmowy toczą się z firmą TriGranit, która zbuduje Zintegrowane Centrum Komunikacyjne.
Ulicą Roosevelta i tak będzie się jednak jeździło lepiej do mostu Dworcowego. Arteria ta jeszcze przed Euro 2012 ma zostać poszerzona do trzech pasów w obu kierunkach (na odcinku od Kaponiery do mostu Dworcowego). Projekt związany jest bezpośrednio z przebudową ronda i będzie realizowany przez tego samego wykonawcę. Właściwa przebudowa rozpocznie się dopiero po zakończeniu mistrzostw.
- W czasie Euro 2012 nie będziemy budować. Przecież sparaliżowałoby to kompletnie ruch - mówi Kruszyński.
Prace zakończą się prawdopodobnie dopiero pod koniec 2014 roku. W roku 2015 projekt będzie musiał zostać rozliczony, ponieważ jest dofinansowywany z budżetu wspólnotowego.
Z wielkich planów przed mistrzostwami zostaje coraz mniej. W środę zostanie podpisana umowa o dofinansowanie wydłużenia trasy "Pestki" do Dworca Zachodniego PKP. Wkrótce ogłoszony zostanie też przetarg na budowę trasy tramwajowej na Franowo, gdzie MPK zbuduje najnowocześniejszą w Europie zajezdnię tramwajową. Wiadomo jednak na pewno, że prace nie zakończą się przed rozpoczęciem mistrzostw. Obiekt ma zostać sfinansowana w całości z pieniędzy miejskiego przewoźnika. Choć, jak mówi Kruszyński, wkrótce może się to zmienić.
- Przygotowujemy wniosek o dofinansowanie inwestycji z budżetu Unii Europejskiej - przyznaje. - Pojawiła się szansa, że się to uda.
Okazało się, że ministerstwo dysponuje jeszcze pieniędzmi przeznaczonymi na podobne inwestycje. Część miast, które wstępnie starały się o dotację, z różnych powodów zrezygnowało. Jeśli się uda, możemy otrzymać zwrot nawet 50 procent kosztów (czyli ponad 150 milionów złotych).
Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!
Konferencja prasowa po meczu Korona Kielce - Radomiak Radom 4:0
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?