MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

EKSPORT - Biznes po angielsku

Elżbieta Sobańska
Szacuje się, że do Wielkiej Brytanii od 2004 roku wyjechało już około miliona Polaków. Teraz w ślad za nimi podążają polscy przedsiębiorcy. Jednak, jak uważają przedstawiciele Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, polscy ...

Szacuje się, że do Wielkiej Brytanii od 2004 roku wyjechało już około miliona Polaków. Teraz w ślad za nimi podążają polscy przedsiębiorcy. Jednak, jak uważają przedstawiciele Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, polscy eksporterzy nie wykorzystują wszystkich możliwości rynku brytyjskiego.

Wielka Brytania jest drugim po Stanach Zjednoczonych największym eksporterem kapitału na świecie. Brytyjczycy najczęściej lokują inwestycje w USA, Holandii, Irlandii, Francji oraz w Niemczech. Polska jako partner handlowy plasuje się dopiero na 17. miejscu. To i tak jest awans o 9 pozycji w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podobne miejsca zajmuje Polska jako eksporter.
Zdaniem przedstawicieli Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, główny udział we wzroście wymiany handlowej mają Brytyjczycy. Oprócz tak rozpoznawalnych inwestycji jak Cadbury, GlaxoSmithKline Pgharmaceuticals, BP czy Tesco, także zaangażowali się kapitałowo w takich branżach jak: sprzęt telekomunikacyjny, elektroniczny, części samochodowe i produkty ropopochodne.
Działania polskich przedsiębiorców na rynku brytyjskim są mniej zaplanowane. Popularnością cieszy się żywność, którą coraz częściej kupują także Brytyjczycy.
– Partnerzy handlowi są gotowi płacić na przykład w przeliczeniu 100 złotych za kilogram kiełbasy krakowskiej – mówi Magdalena Gliniewicz, z Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. – W tamtejszych sklepach pojawiają się kolejne produkty.
Inne chłonne branże to meblarstwo, materiały budowlane, części samochodowe, usługi informatyczne i rzemiosło.
Przedstawiciele BPIH jeżdżą obecnie po kraju i zachęcają lokalnych właścicieli firm do inwestowania w Wielkiej Brytanii. Na spotkanie w Poznaniu przybyło kilkudziesięciu przedsiębiorców.
– Większość z nich jest bardzo dobrze zorientowana w rynku – ocenia Gliniewicz. – Trzeba jeszcze jednak umieć to przekazać potencjalnym kontrahentom. Brytyjczyków zniechęca często brak profesjonalnie przygotowanej oferty. •

od 7 lat
Wideo

Jak politycy typują wyniki polskiej reprezentacji?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto