Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiada zmiany w nauczaniu matematyki. Szkoły czeka kolejna rewolucja?

OPRAC.:
Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Katarzyna Lubnauer zapowiada zmiany w nauczaniu matematyki.
Katarzyna Lubnauer zapowiada zmiany w nauczaniu matematyki. freepik.com/Polska Press
Ciąg dalszy reform w edukacji. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała, że MEN będzie szukał różnych innowacyjnych metody nauczania, które pozwolą uczniom w ciekawy, szybki sposób, skutecznie i bez lęku zdobywać wiedzę. Zaznaczyła, że uczniowie to właśnie lęk wskazują jako przeszkodę w uczeniu się matematyki.

Spis treści

Katarzyna Lubnauer o zmianach w uczeniu matematyki

W czwartek, w Międzynarodowym Dniu Matematyki, wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer wzięła udział w lekcji matematyki dla uczniów klasy IV przeprowadzonej według programu „Inteligentna matematyka – zeszyt online”. Program opracowany został przez naukowców z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, wspiera naukę matematyki poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji. Lekcja odbyła się w Szkole Podstawowej nr 109 im. Batalionów Chłopskich na warszawskim Wawrze.

– Mogliśmy zobaczyć, jak wygląda ciekawa lekcja matematyki (...). Widzimy, w jaki sposób sztuczna inteligencja zarówno pozwala uczniom pokonywać trudności, jak i pozwala samodzielnie się uczyć – powiedziała wiceminister edukacji dziennikarzom, zaznaczając, że uczniowie mogą korzystać z „zeszytu online” zarówno w szkole, jak i w domu.

Według niej, gdy pyta się uczniów o przeszkody w uczeniu się matematyki, to bardzo często mówią, że jest to lęk przed porażką i lęk przed matematyką.

– Jeżeli się uczą z komputerem, ze sztuczną inteligencją, to nie mają tego lęku, bo tu nie ma porażek, których się boją. Tu, jeżeli sobie z czymś nie poradzą, to wrócą do tego zadania za jakiś czas, ale w innej postaci. Pomoże im się to cofnąć, by potem pójść do przodu – zaznaczyła Katarzyna Lubnauer. – Będziemy szukać innowatorów, będziemy szukać takich rzeczy, które pozwolą uczniom szybciej zdobywać wiedzę, w ciekawszy sposób zdobywać wiedzę – dodała.

Podkreśliła także, że chodzi przede wszystkim o takie metody nauczania, które dadzą uczniom głęboką wiedzę. Jak mówiła, chodzi o to, by uczeń opanował np. tak dobrze znajomość ułamków, by później mógł ją wykorzystywać przy rozwiązywaniu innych zadań.

– Chyba nie ma nic wspanialszego niż obserwowanie dzieci, które z ciekawością robią swoje zadania, nie mają lęku, czują, że ktoś chce im pomóc, w tym przypadku to zarówno nauczyciel, jak i program (...). Będziemy się zastanawiać, jak wdrożyć tego typu rozwiązania w różnych szkołach. Natomiast jest dla nas oczywiste, że musimy poznać różne innowatorskie metody, które pomagają uczniom się uczyć – wskazała.

„Inteligentna matematyka – zeszyt online”. Na czym polega program??

Program „Inteligentna matematyka – zeszyt online” opracowany został przez naukowców z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Jego zadaniem jest wsparcie nauki matematyki poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Platforma Zeszyt Online działa bezpośrednio w przeglądarce internetowej, a uczeń po zalogowaniu otrzymuje zadania dostosowane poziomem trudności do jego aktualnych umiejętności. Zadania są bardzo zróżnicowane: począwszy od matematyki elementarnej, kończąc na kursach dla studentów z zakresu analizy matematycznej, algebry, logiki, teorii mnogości, matematyki dyskretnej, rachunku prawdopodobieństwa, równań różniczkowych czy analizy zespolonej.

Proces nauki jest personalizowany przy użyciu AI, tak aby uczeń miał odpowiednio dobierane zadania: na bieżąco diagnozowanie są problemy ucznia i prowadzona indywidualna nauka ukierunkowanej na usunięcie tych problemów oraz dalszy rozwój. Z czasem, gdy uczeń rozwiązuje kolejne zadania, ich zakres i poziom trudności zmieniają się, są dostosowane do zmieniających się umiejętności ucznia.

– To, co dzisiaj widzieliśmy, to klasa, w której uczniowie radzili sobie w różnym tempie, ale każdy z nich dostawał zadania, z którymi potrafił sobie poradzić. Każdy z nich, jeśli sobie z czymś nie radził, to dostawał zadanie trochę łatwiejsze, które go naprowadzało na trop, jak rozwiązać to zadanie trudniejsze. Właśnie o to chodzi w edukacji, żeby każdy, pracując trochę szybciej, czy w trochę wolniejszym tempem, mógł na koniec otrzymać rezultat, który pozwoli mu radzić sobie ze współczesnym światem – wskazała Lubnauer.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiada zmiany w nauczaniu matematyki. Szkoły czeka kolejna rewolucja? - Strefa Edukacji

Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto