Star 20 został stworzony po to, by pomóc w odbudowie kraju. Nad skonstruowaniem samochodu ciężarowego o średniej ładowności pracowała grupa doświadczonych konstruktorów, w większości składająca się z byłych pracowników przedwojennych Państwowych Zakładów Inżynierii. Nic więc dziwnego, że fachowcy opracowali dość udaną konstrukcję, choć nie wolną od wad. Najistotniejsze z nich to: mały rozstaw osi, słaba dynamika przy pełnym obciążeniu oraz brak silnika wysokoprężnego.
Zobacz też: Samochody PRL-u: Ogórek czyli Jelcz 043 [ZDJĘCIA]
Produkcja ciężarówek rozpoczęła się w 1948 roku. Pierwsze pięć wyprodukowanych w Starachowicach pojazdów 15 grudnia 1948 roku obejrzeli członkowie kongresu zjednoczeniowego PPS i PPR.
W następnym roku rozpoczęły się prace nad ciągnikiem siodłowym Star C60, który w 1950 zaprezentowany został na
Międzynarodowych Targach Poznańskich
. Ta wersja, oznaczona jako Star C60, współpracowała z jednoosiową naczepą typu D60, produkowaną przez Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag". Podwozie ciągnika siodłowego z kolei posłużyło do skonstruowania wywrotki tylnozsypowej Star W14, której produkcja ruszyła w 1953 roku.
Zobacz też: Samochody PRL-u - "Nysą dookoła Azji" [ZDJĘCIA]
Star 20 napędzał 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy polskiej konstrukcji o pojemności 4188 cm sześciennych i mocy maksymalnej 85 KM.
Na podwoziu starów montowane były różne zabudowy np. furgony do przewozu osób i ładunków, dźwigi samochodowe. Stary wykorzystywane były również do budowy wozów pożarniczych oraz prototypów autobusów.
Zobacz też: Samochody PRL-u: FSO Warszawa [ZDJĘCIA]
Skomentuj:
Samochody PRL-u: Star 25 [ZDJĘCIA]
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?