- Licznie reprezentowane będą rowery sprzed I wojny światowej, jak i różnorodne rowery z dwudziestolecia międzywojennego, produkowane w Polsce jak i za granicą - zapowiada Piotr Matuszek, przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski.
- Osobną kategorię stworzyliśmy dla rowerów PRL-u, które notują ostatnio rosnącą popularność na fali nostalgii za jaśniejszymi stronami życia w PRL. Dla majsterkowiczów przygotowaliśmy także giełdę części do zabytkowych rowerów oraz stworzyliśmy okazję do wymiany materiałów, katalogów, znaczków rowerowych i temu podobnych pamiątek
- mówi Piotr Matuszek.
Dla aktywnych uczestników będzie możliwość zaprezentowania strojów i rowerów w ruchu podczas parady nad Jeziorem Strzeszyńskim. Przewidziane są też konkursy wiedzy rowerowej oraz sportu kolarskiego z licznymi nagrodami.
Retroweriada rozpocznie się o godz. 9.00. Regulamin oraz zapisy przez formularz zgłoszeniowy znajduja się na stronie https://www.aw.poznan.pl/aktualnosci/04-06-2023-ogolnopolski-zlot-milosnikow-rowerow-zabytkowych. Wydarzenie ma też swoją stronę na FB: https://fb.me/e/xvs5qmfA.
Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zachęca do udziału w imprezie, zapewniając, że jego celem jest prezentacja spuścizny lokalnych fabryk rowerowych a także popularyzacja sposobu spędzania czasu wolnego w formie retro-turystyki rowerowej.
- Wielkopolska w układzie granic II RP była potęgą w zakresie ilości produkowanych i rejestrowanych rowerów. Nie byłoby to możliwe bez propagowania kolarstwa wśród lokalnej społeczności przez poznańskiego „Sokoła” jak i wielu innych XIX-wiecznych stowarzyszeń cyklistów
- opowiada Piotr Matuszek. - Inaczej niż w innych zaborach, w Prowincji Poznańskiej szeroka dostępność „kołowców” wpłynęła na szybki rozwój tego typu transportu indywidualnego. Rower był powszechnie używany przez urzędników, robotników i drobnych kupców. Powszechność tego środka transportu wpłynęła na zmianę infrastruktury drogowej, emancypacje różnych środowisk i rozwój handlu i usług. „Retroweriada” pragnie pokazać historię roweru w naszym mieście od modeli Michaux z 1866, które pojawiły się na naszych ulicach za sprawą p. Hulewicza jako pierwszego użytkownika tego roweru. Pokażemy też bicykle produkcji francuskiej z lat 1880, o których ze zgrozą pisała ówczesna prasa „Twierdzy” nad Wartą. Dalej pokażemy protoplastów współczesnych rowerów czyli modele „safety” z lat 1890-1898, które spowodowały boom rowerowy wśród ludzi majętnych i rozwój długodystansowej turystyki rowerowej u schyłku XIX w.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?