Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu szuka zawodowców. Kierowcy, motorniczy i serwisanci pilnie potrzebni

Szymon Paź
Szymon Paź
W przypadku kierowców spółka ratuje się jak może wynajmując ich od firm zewnętrznych lub zlecając usługi innym firmom. To jednak nie pokrywa w pełni zapotrzebowania na kierowców.
W przypadku kierowców spółka ratuje się jak może wynajmując ich od firm zewnętrznych lub zlecając usługi innym firmom. To jednak nie pokrywa w pełni zapotrzebowania na kierowców. Robert Woźniak
Poznańskie MPK wysyła codziennie na trasy tramwajowe niemal wszystko, co ma dostępnego. Po braku kierowców i motorniczych przewoźnika dopadł kolejny problem – w warsztatach brakuje serwisantów. MPK usilnie rekrutuje i czeka na zakupy tramwajów.

Spis treści

Ponad 130 pracowników poszukuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu. Najbardziej poszukiwani są kierowcy z prawem jazdy kategorii D, potrzeba ich aż 80. Brakuje też motorniczych, elektromechaników, elektroników i elektromonterów maszyn, sieci i kabli trakcyjnych.

Sytuacja w MPK odbija się na pasażerach. Ci, którzy korzystają z miejskich autobusów cierpią z powodu nieobsadzonych lub wypadających z rozkładu kursów. Głównym powodem jest brak kierowców. Pasażerowie tramwajów jeżdżą coraz częściej najstarszym taborem we flocie przewoźnika, bo brakuje rąk do serwisowania składów.

Zabrakło kierowców

Problemy MPK to dla poznańskich pasażerów żadna nowość, przedsiębiorstwo boryka się z nimi od dłuższego czasu. W ostatnich tygodniach sytuacja wygląda jednak gorzej. Jaka jest przyczyna?

- W styczniu weszły w życie nowe przepisy dotyczące emerytur pomostowych. Z jednej strony pozwalają one na szybsze przejście na emeryturę osobom, które wykonywały pracę w szczególnych warunkach, w tym kierowcom autobusów miejskich i motorniczym. Z drugiej – wskazują, że osoba przechodząca na emeryturę pomostową nie będzie mogła podjąć pracy o szczególnym charakterze, bez względu na rodzaj stosunku świadczenia pracy

- mówi Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka MPK Poznań, gdy pytamy o obecne problemy firmy.

- Do tej pory chętnie korzystaliśmy z takiej formy współpracy z emerytowanymi pracownikami. Teraz, wraz z kolejnymi odejściami na emeryturę pomostową, tracimy taką możliwość

- tłumaczy.

W przypadku kierowców spółka ratuje się jak może wynajmując ich od firm zewnętrznych lub zlecając usługi innym firmom. To jednak nie pokrywa w pełni zapotrzebowania na kierowców. W efekcie MPK tnie tzw. rezerwy, czyli autobusy z kierowcami oczekujące na głównych pętlach i w zajezdniach, aby wyjechać na trasę w przypadku awarii lub wypadku autobusu kursującego liniowo.

Zabrakło serwisantów

Pasażerowie tramwajów odczuwają braki kadrowe w nieco inny sposób - przesiadając się z wygodnych, nowoczesnych jednostek, na starsze.

Po oddaniu do użytku wyremontowanej Trasy Kórnickiej i linii w centrum miasta zapotrzebowanie przewoźnika wzrosło za 167 do 176 składów dziennie. W efekcie codziennie na poznańskie tory wyjeżdżają średnio 42 składy wysokopodłogowych tramwajów Konstal 105Na i Moderus Alfa. Te pierwsze dostarczano do Poznania od końca lat 70. Te drugie są młodsze, ale ich konstrukcja jest bliźniacza. Zdarza się też, że na linie wyjeżdżają ponad półwieczne, dwukierunkowe “helmuty”. Na torach pojawia się również prototyp krótkiego, niskopodłogowego tramwaju wyprodukowanego przez poznański Modertrans z myślą o mniejszych miastach – zbyt małego, aby wozić pasażerów w godzinach szczytu po Poznaniu.

Powód? Braki serwisantów i rosnąca liczba składów oczekujących na naprawy serwisowe i powypadkowe. W tej chwili odstawionych po kolizjach jest 11 tramwajów. W październiku 2023 r. było ich 9. Te liczby nie obejmują wagonów oczekujących na przeglądy techniczne i naprawy awaryjne. Poprosiliśmy przewoźnika o dokładne dane, ten zasłonił się jednak “dynamicznymi zmianami następującymi niemal z godziny na godzinę”.

Gdzie ratunek?

Jak zapewnia nas Agnieszka Smogulecka MPK Poznań nie ustaje w poszukiwaniach nowych pracowników.

– Ogłoszenia o pracy zamieszczane są m.in. w urzędach pracy, w Internecie, na ekranach LCD w pojazdach MPK. Dział obsługi pracowników organizuje w przestrzeni miejskiej stoiska rekrutacyjne - takie punkty tworzone są podczas wydarzeń lokalnych i miejskich, targów i konferencji, festynów, drzwi otwartych

– opisuje. Spółka prowadzi też klasę patronacką w Zespole Szkół Samochodowych oraz współpracuje z Zespołem Szkół Mechanicznych i Zespołem Szkół Łączności.

Początkujący kierowca lub motorniczy może liczyć na zarobki 5520 zł brutto w pełny wymiarze godzin. Kandydaci, którzy posiadają udokumentowane doświadczenie zawodowe, otrzymują na start więcej. Zainteresowani, którzy nie posiadają uprawnień do prowadzenia autobusów lub tramwajów mogą skorzystać z kursów organizowanych przez MPK. Są one bezpłatne jeśli kandydat podpisze tzw. umowę lojalnościową.

Czytaj też: Co czwarta ulica w Poznaniu nie jest utwardzona. Z kanalizacją jest lepiej

Do podjęcia pracy w MPK mogłyby skłonić podwyżki pensji w spółce. Postulowali to w grudniu ubr. radni klubu “Wspólny Poznań” podczas debaty nad budżetem Poznania na 2024 r. Ich poprawka do budżetu, wartości 27,5 mln zł, została jednak odrzucona.

W przypadku tramwajów MPK wciąż liczy, że uda się nabyć 24 używanych, niskopodłogowych tramwajów z Bonn. To powinno pozwolić na zastąpienie wszystkich składów Konstal 105Na we flocie poznańskiego przewoźnika. Nadreńskie miasto wciąż jednak czeka na dostawy zamówionych w 2019 r. tramwajów produkowanych przez Skodę. Te są opóźnione o ponad pół roku. Poznańskie MPK może też skorzystać z opcji na zamówienie 10 dodatkowych dwukierunkowych Moderusów Gamma, nie wiadomo jednak kiedy to nastąpi.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Obserwuj nas także na Google News

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu szuka zawodowców. Kierowcy, motorniczy i serwisanci pilnie potrzebni - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto