Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Właściciele usuniętych pojazdów winni są Starostwu Powiatowemu blisko 100 tysięcy złotych!

RED
Właściciele pojazdów, które zostały usunięte i przebywają na parkingu zalegają Starostwu Powiatowemu blisko 100 tysięcy złotych. Procedura odzyskania pieniędzy jest długa i kosztowna

Tak licznej floty samochodowej pleszewskiemu starostwu będzie niebawem mogła pozazdrościć nawet kancelaria premiera. Powiat w tym roku przejął już cztery samochody, które stoją na strzeżonym parkingu, a po które przez trzy miesiące nikt się nie zgłaszał. Kolejny czeka w kolejce na wydanie decyzji administracyjnej.

Jak tłumaczy Renata Garsztka, Naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie powiatowym w Pleszewie Pojazdy są usuwane z dróg, gdy powodują zagrożenie w ruchu, przekraczają wymiary przewidziane przepisami, kierowca nie posiada ubezpieczenia OC, bądź jest w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. Jeżeli ktoś postawi pojazd na „kopercie” dla niepełnosprawnych, a nie ma do tego uprawnień, to również może się spodziewać, że pojazd zostanie odholowany. Wszystkie sytuacje są ściśle określone w ustawie prawo o ruchu drogowym.

Usunięty z drogi pojazd jest przechowywany na parkingu do czasu odbioru przez właściciela lub osobę przez niego wyznaczoną. Wydanie pojazdu następuje po dokonaniu odpowiedniej opłaty. Stawki za holowanie i parkowanie ustala Rada Powiatu.

W 2019 roku stawki - jeśli tylko przegłosują je radni - będą wynosić m.in.: za motocykl - 227 złotych i za każdą dobę przechowywania 28 złotych, za pojazd do 3,5 t - 494 złote i za każdą dobę przechowywania 41 złotych.

Jeżeli w terminie trzech miesięcy od dnia wydania dyspozycji usunięcia pojazdu właściciel go nie odbierze, starosta może wystąpić do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu. Zgodnie z prawem koszty związane z usunięciem pojazdu i jego przechowywaniem ponosi osoba będąca właścicielem pojazdu. W praktyce wyegzekwowanie opłat jest często niemożliwe

Większość samochodów, znika ze strzeżonego parkingu w ciągu dwóch dni. - Średni czas przechowywania pojazdu usuniętego z drogi, a który został potem odebrany przez jego właściciela lub osobę do tego uprawnioną wynosi około dwóch dni i jest to koszt w granicach 500 złotych - informuje Renata Garsztka. To tylko najmniejszy wymiar „kary”, bo wśród właścicieli pojazdów są prawdziwi rekordziści. Jeden z samochodów na parkingu przy Centrum Kształcenia Praktycznego stoi bowiem od października 2017 roku. Opłata w takim przypadku sięga astronomicznych cyfr.

- To są poważne koszty - mówi Renata Garsztka, Naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Pleszewie.

- Na samochody, którymi obecnie się zajmujemy, przypadają zaległe opłaty przekraczające 10.000 zł. Te pieniądze należy odzyskać - podkreśla i wylicza konkretne należności. Są to kwoty rzędu: 10 tys. złotych, 27 tys. złotych, 20 tys. złotych. W jednym przypadku kwota należności może wynosić nawet około 30 tys. złotych.

Procedura przejmowania pojazdów przez powiat jest długa i żmudna, a głównie polega na korespondowaniu z właścicielem. Wysyłane pisma pozostają najczęściej bez odpowiedzi. W przypadku braku uregulowania opłaty za „parkowanie” wszczynana postępowania administracyjnego w celu ściągnięcia naliczonych opłat. W związku z tym powiat zmuszony jest do ponoszenia kolejnych już i tak nie małych kosztów.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto