Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Terminal kontenerowy otwarty w Poznaniu [ZDJĘCIA]

Grzegorz Okoński
Jeszcze nie opadła na ziemię przecięta wstęga, gdy na tory nowego terminala kontenerowego w Poznaniu wjechał pierwszy pociąg. Artur Jadeszko, prezes spółki ATC Rail i wiceprezesi Wiktor Bąk i Szymon Mikołajczak nie mieli czasu na długie przemówienia, bo za ich plecami, z dwóch stron podjechały dwa dźwigi rozpoczęły rozładunek kontenerów.

Przy ul. Nowosolskiej uroczyście otwarto terminal kontenerowy, jeden z dwóch na razie w Polsce, należący do ATC. Drugi funkcjonuje w Radomsku, ale w ciągu dwóch trzech lat - jak zapewnia Artur Jadeszko, kolejne będą rozpoczynały działalność w Kobylnicy k.Poznania, Gdyni/Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Sławkowie, Brzesku i w Warszawie.

Ich ideą jest przyjmowanie, obsługa celna, i dalsza ekspedycja całych pociągów z kontenerami, dowożonymi do portów morskich statkami. Poznań tym samym stal się „suchym portem”, z możliwością obsługi na ul. Nowosolskiej 50-ciu tys. TiR-ów rocznie. Prawdę mówiąc jednak, prace nad terminalem trwają od początku roku, jest już on po rozruchu i może od dziś przyjmować i ekspediować towary.

- Poznań jest sercem jednego z najdynamiczniej rozwijających się regionów w Polsce, to rynek z wielkim potencjałem - mówił Artur Jadeszko. - Właśnie tu trzeba wprowadzić transport intermodalny, łączący znakomicie ekologię z ekonomią. I tu trzeba wyeliminować wielkie ilości TiR-ów z dróg i wprowadzić szybszy, tańszy, niezależny od pogody i bez porównania bardziej przyjazny dla środowiska transport kolejowy.

Zdaniem analityków ATC Rail, Polska pod względem transportu intermodalnego jest daleko za liderem europejskim - Niemcami, znacznie też wyprzedzają nas np. Czesi i Węgrzy. W ciągu najbliższych lat można jednak nadrobić straty: na początku, w latach 2012-2013 rozwijane będą sieci terminali przeładunkowych, gwarantujące sprawne funkcjonowanie regularnych połączeń intermodalnych: łódzka i wielkopolska, a w latach 2013-2015 - śląska, mazowiecka i małopolska.

Korzyści ze stosowania transportu intermodalnego są wyraźne, jego przewaga nad transportem samochodowym wyraża się m.in. w następującym układzie wartości: skażenia środowiska - 1,3% wobec 98,7%, hałas - 9,1% wobec 90,9&, wypadki - 1,5% wobec 98,5% i zajętość terenu - około 15% wobec około 85 procent.

- Dochodzi do tego mniejsze ryzyko uszkodzenia ładunku, mniejsze ryzyko związane z pogodą, możliwość jednorazowego przewozu większej ilości ładunku, mniejsze ograniczenia dotyczące wagi ładunku i czasu transportu - wymienia Wiktor Bąk, wiceprezes ATC Rail.

- Budujemy własną flotę transportową, by zagwarantować klientom, że towar z terminala dojedzie na czas pod wskazany adres - na razie w Poznaniu mamy 35 ciągników i 60 naczep kontenerowych, ale te liczby będą się powiększać - mówi Szymon Mikołajczak, wiceprezes ATC Rail. - W terminalu dysponujemy dwoma torami o długości 900 metrów, daje nam on też możliwość składowania 1200 TiR-ów. Towar jest tu bezpieczny, chroniony przez całą dobę, i oczywiście na okrągło przez cały tydzień; teren jest monitorowany - objęty zasięgiem kilkudziesięciu kamer i zabezpieczony systemami podczerwieni.


ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
GŁOS.TV - filmy z Poznania i regionu [Lubię to!]
Indeks dla ZEBRY - strefa studenta na Poznań Nasze Miasto [Lubię to!]
Bułgarska.pl - wszystko o Kolejorzu [Lubię to!]
Droga do Euro 2012 - wielkie poznańskie odliczanie do Euro 2012 [Lubię to!]
Konkursy - baw się z nami i wygrywaj nagrody


Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto