Szkoły w chmurze - budowanie kompetencji cyfrowych w XXI wieku
Internet jest wspaniałym wynalazkiem, skarbnicą wiedzy, narzędziem komunikacji oraz edukacji, rozrywki i zabawy, pozwala poznać ludzi z całego świata a przede wszystkim ułatwia naukę i pracę. W obecnych czasach globalna sieć jest czymś niezwykle potrzebnym, a wręcz niezbędnym. Rozwój z kolei technologiczny daje nam narzędzia, które nie tylko uatrakcyjniają naukę, determinują nowe doświadczenia, ale także pomagają rozszerzyć kompetencje i wiedzę uczniów. O tym jak można właściwie korzystać z takich narzędzi, by sprostać oczekiwaniom ucznia XXI wieku rozmawiali uczestnicy konferencji.
-Kompetencje cyfrowe dotyczą każdego z nas: w szkole, w domu, w zakładzie pracy, w życiu codziennym. Ta konferencja ma skupić wokół siebie różne środowiska, nauczycieli, dyrektorów, profesorów, partnerów. Mamy podjąć temat kompetencji wszystkich: uczniów, nauczycieli - tych, którzy kształcą, dyrektorów i władz samorządowych - tych, którzy wspólnie są odpowiedzialni za dostarczanie takich narzędzie do szkół. Dziś internet jest niezbędnym narzędziem i albo sobie przyspieszymy pewne procesy, albo je spowolnimy poprzez brak kompetencji - mówi Zbigniew Sypniewski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Gnieźnie. Jak dalej zaznaczył dyrektor SP 12 rolą organizatora dzisiejszej konferencji jest to, by wskazać co można zmienić, jakimi drogami pójść, by rozwijać kreatywność dziecka, by pokazać mu, że urządzenia mobilne nie służą tylko do rozrywki. -To narzędzia, za pomocą których można zdobywać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności i zdolności. Natomiast rola nauczycieli i dyrektorów jest taka, by stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Zadaniem nauczyciela XXI wieku jest przygotowanie lekcji w oparciu o nowe technologie. To spotkanie ma także na celu pokazać naszym nauczycielom takie narzędzia i ich stosowanie. Problem polega na tym, że nasze pokolenie musi się tego uczyć i umie przekazać uczniom. Przed nami więc podwójne zadanie. Dzieci są o tyle w komfortowej sytuacji, że oni się dzisiaj już tego nie uczą, biorą do ręki urządzenia mobilne i umieją je obsługiwać. To nie oznacza, że my - nauczyciele nie możemy zrobić krok do przodu. Zadaniem tej konferencji jest własnie to, byśmy zrobili krok do przodu w ramach kompetencji cyfrowych - dodaje Zbigniew Sypniewski, gospodarz konferencji.
Konferencja ma formułę dwudniowego spotkania, podczas którego uczestnicy biorą udział w prelekcjach zaproszonych gości i warsztatach. W programie konferencji znajdą się prelekcje poruszające temat kompetencji cyfrowych jakie powinien posiadać nauczyciel w zakresie TIK (technologii informacyjnych i komunikacyjnych) oraz jakie ma to znaczenie w kształceniu kompetencji ucznia w XXI wieku, wskazaniu dobrych praktyk wykorzystania technologii w procesie edukacyjnym. Warsztaty dotyczyć będą programowania, robotyki oraz przykładów wykorzystania rozwiązań chmurowych wybranych narzędzi Office 365, portali edukacyjnych w procesie edukacyjnym, przygotowane przez nauczycieli- praktyków i podmioty działające na rynku edukacyjnym.
Przypominamy, że jest to już trzecia ogólnopolska konferencja organizowana przez miasto Gniezno oraz Szkołę Podstawową nr 12 w Gnieźnie. Pierwsza dotyczyła tematyce "Szkoła w chmurze". Podczas drugiej edycji rozmawiano o bezpieczeństwie w sieci pod hasłem "Szkoły w chmurze - cyberbezpieczeństwo" (zobacz relację z II edycji ).
Mariusz Jędrzejko: Problem zaczyna się, kiedy zaciera się granica między światem realnym a cyberprzestrzenią
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?