Okazuje się, że uczniowie trzecich klas coraz gorzej radzą sobie z przedmiotami humanistycznymi. Na 50 możliwych do zdobycia punktów z testu, uczniowie uzyskali średnio 29,11 punktów. Z czego to wynika?
- Gimnazjaliści robią bardzo wiele błędów gramatycznych, językowych i ortograficznych - wymienia Zofia Hryhorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu. - Okazuje się, że co piąty uczeń ma poważne kłopoty z interpunkcją.
Połowa uczniów nie zna terminów literackich i nie potrafi zinterpretować wiersza czy krótkiego dzieła literackiego. Tylko co czwarty gimnazjalista poprawnie napisał streszczenie.
- Z wypracowaniem też nie było najlepiej - przyznaje Zofia Hryhorowicz. - Młodzież nie potrafi poprawnie skomponować pracy, w której powinien znaleźć się wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Ich prace nie są logiczne i spójne.
W części humanistycznej, poza umiejętnościami z języka polskiego, uczniowie muszą wykazać się także wiedzą z historii i wiedzy o społeczeństwie. Niestety, co dziesiąty z 40 tysięcy wielkopolskich gimnazalistów nawet nie spróbował rozwiązać zadania, w którym należało wymienić trzy sposoby legalnego wpływania obywateli na decyzje władz gmin.
W części matematyczno-przyrodniczej aż 14 procent uczniów nie podjęło nawet próby rozwiązania zadań otwartych, które - jak przyznaje dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej - były nakierowane głównie na myślenie.
- To pokazuje, że uczniowie nie potrafią korzystać z podanych w zadaniu informacji - wyjaśnia Zofia Hryhorowicz. - Nie wiedzą, jak mają odczytać dane z wykresu czy tabeli, a także nie znają wzorów chemicznych.
Zadanie z chemii nie było trudne, należało w nim podać wzór tlenku węgla.
Mimo że wynik zdobyty przez województwo (23,35 punktów na 50) nie jest zachwycający, to dyrektorzy z wyników swoich szkół - zwłaszcza w dużych miastach - są zadowoleni.
Andrzej Karaś, dyrektor Gimnazjum nr 29 w Poznaniu cieszy się z wyników swoich uczniów, zwłaszcza że są one dużo wyższe od średniej kraju, województwa i miasta.
- Uczniowie zdobyli 34,89 punktów z części humanistycznej, 35,10 z części matematycz-no-przyrodniczej i 44,83 z języka angielskiego - wylicza Andrzej Karaś. - Jedna uczennica zdawała niemiecki i uzyskała maksymalną liczbę punktów.
Więcej w dzisiejszym wydaniu Polski Głosu Wielkopolskiego
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?