Zadaniem nowego Centrum będzie zapewnienie wygodnej przesiadki i oczekiwania pomiędzy komunikacją miejską, regionalną i dalekobieżną.
- Budowa Centrum Przesiadkowego to inwestycja w rozwój ostrowskiej infrastruktury transportu publicznego, system roweru miejskiego, parking. To wszystko ma zachęcić mieszkańców do odbywania podróży wieloetapowych przy wykorzystaniu czterech form transportu: komunikacji autobusowej, rowerowej, samochodowej i kolejowej – wymienia Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Centrum będzie koordynować zakres usług różnych przewoźników oraz ich rozkłady jazdy tak, by jak najlepiej dopasować godziny odjazdów i przyjazdów do potrzeb użytkujących. Poza tym dostępny tam będzie również rozkład jazdy PKP, by jak najlepiej skoordynować proces przesiadania się.
– Chcemy zaoferować mieszkańcom alternatywę dla samochodu, czyli osiągnięcie celu podróży w jak najdogodniejszych warunkach – dzięki skróceniu czasu podróży i poprawieniu komfortu podróżowania. Gdyby część podróżujących po mieście, zamiast swojego samochodu wybrało alternatywny sposób przemieszczania, pozytywnie wpłynęłaby na jakość naszego powietrza. Z i do centrum będą jeździć autobusy podmiejskie, co ułatwi przesiadanie się również osobom spoza Ostrowa, by mogły kontynuować podróż do centrum lub do innej części miasta – dodaje prezydent Miasta.
W ramach inwestycji w rejonie ulic Wojska Polskiego i Dworcowej powstaje:
- budynek obsługi centrum przesiadkowego,
- wiata przesiadkowa,
- 5 przystanków autobusowych,
- 2 stacje ładowania autobusów,
- parking dla 37 samochodów osobowych (w tym dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych),
- 2 miejsca do ładowania samochodów osobowych,
- parking Kiss & Ride na 6 stanowisk (bardzo krótki czas postoju),
- stacja roweru miejskiego,
- parking na 50 rowerów,
- droga rowerowa i chodniki,
- zjazd z placu manewrowego na drogę lokalną,
- zieleń parkowa,
- mała architektura.
W sumie to ponad 8700 m2 powierzchni.
By lepiej skomunikować tę część miasta i poprawić dojazd do Centrum Przesiadkowego, Miejski Zarząd Dróg rozstrzygnął już przetarg na budowę łącznika pomiędzy ulicami Dworcową i Wojska Polskiego.
Obiekt zawierać będzie również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, m.in.: dostosowanie krawędzi chodników/peronów do poziomu podłogi obsługującego linię taboru, a także wyznaczenie miejsc do parkowania dla osób z niepełnosprawnościami w najbardziej dogodnych miejscach.
Środki na powstanie Centrum pochodzą z tzw. ZITów, czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum firm, którego liderem jest DROMEX Firma Handlowo – Usługowa Roboty Drogowo – Budowlane Robert Pleśnierowicz, a jego członkiem WERBUD Roboty Drogowo – Budowlane Piotr Pleśnierowicz. Siedziby obu firm są w Koźminie. Oferta opiewa na nieco ponad 6 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowano na jesień tego roku.
Miasto realizuje obecnie wart ponad 42 mln zł projekt o nazwie „Unowocześnienie transportu miejskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi”. Dofinansowanie z pieniędzy unijnych to blisko 32 mln zł. Poza budowa Centrum Przesiadkowego to także:
- 50 nowych wiat przystankowych zamontowanych właśnie w różnych częściach miasta,
- trwający aktualnie montaż 25. tablic elektronicznych,
- trwający również montaż oświetlenia ulicznego na osiedlach Jana Pawła II i Śródmieście,
- ścieżki rowerowe – przy ulicy Piłsudskiego oraz z Ostrowa do Michałkowa realizowana przez powiat ostrowski,
- zakup kolejnych autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych (6 „elektryków i 3 diesel Euro 6 oraz infrastruktura – 5 biletomatów stacjonarnych i 50 mobilnych),
- rozbudowa systemu roweru miejskiego (kolejne dwie stacje),
- wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS).
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?