Red Bull Air Race: od A do Z - cz.1

Skorzystajcie z przewodnika Red Bulla, aby dowiedzieć się więcej o najszybszej serii wyścigowej świata. Sprawdźcie część pierwszą:
 Andreas Langreiter. Red Bull Content Pool

A jak „Airgators”
Podniebny tor, na którym rywalizują piloci pędząc w swoich maszynach z prędkością 370 km/h jest wytyczony przez wypełnione powietrzem pylony. Nad ich działaniem czuwają specjalnie wyszkoleni ludzie. Gdy któryś z pylonów odkształca się na wietrze, spada z niego ciśnienie niezbędne do utrzymywania go w pionie, albo gdy pylon zostanie rozerwany przez pilota, który lecąc na niskim pułapie nie zmieścił się w powietrznej bramce, do akcji wkraczają oni. Rekord wymiany nadmuchiwanego pylonu, wraz z podpłynięciem do niego łodzią wynosi obecnie 90 sekund!

B jak bramka powietrzna
Bramka powietrzna, obok szykany jest stałym elementem każdego toru Red Bull Air Race. Najważniejsza jest bramka startu/mety, która dla pilota wyznacza początek, półmetek i koniec jego przelotu. Wewnętrzne krawędzie pylonów tworzących każdą z nich są prostopadłe do ziemi i ograniczają ją z prawej i lewej strony w pionie. Na pylonach są oznaczone wysokości minimalna i maksymalna przelotu, które ograniczają ją z góry i z dołu w poziomie. W ten sposób tworzy się kwadratowe okno, przez które przelatują piloci.

C jak „The Claw”, czyli „Szpon”
W 2014 roku Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race wystartowały z nowym regulaminem. Zapisano w nim, że piloci będą używali takich samych silników, a także ustandaryzowanego śmigła. W przeszłości każdy zespół mógł wybrać swój model. W tym sezonie, każdy samolot jest wyposażony w trzyłopatowe śmigło firmy Hartzell, znanej na rynku od niemal stu lat. Model 7690 jest zbudowany z kompozytów strukturalnych. Ma mały moment żyroskopowy, małą inercję i niesamowity ciąg. Michael Goulian nazwał swoje mianem "Szpon" (The Claw) i ta nazwa przylgnęła do nich już na stałe.

D jak dzień kwalifikacji
Każdy dzień poprzedzający główny wyścig Red Bull Air Race to także wspaniała okazja, by podziwiać najlepszych pilotów świata w akcji. Oprócz kwalifikacji do wyścigu głównego, od których zależy w jakich parach lotnicy będą rywalizować w klasie mistrzowskiej, możemy oglądać również zawody Challenger Cup. W imprezie towarzyszącej Mistrzostwom Świata, umożliwiającej utalentowanym pilotom zapoznanie się z zawodami w warunkach sportowej rywalizacji startuje Polak, Łukasz Czepiela. Na swoim koncie ma już pierwsze punkty. Dorobek będzie chciał poprawić podczas czwartego przystanku w Gdyni (już 26 i 27 lipca) gdzie liczy na gorący doping ze strony polskiej publiczności!

E jak EFIS (Electronic Flight Instrument System)
Niezwykle upraszczając całą sprawę, EFIS dzięki podłączonym do niego sensorom służy do tego, aby pokazywać pilotowi wszystkie niezbędne parametry lotu i je rejestrować. Oprócz wskazywania istotnych danych na ekranie, odpowiednio modulowanym dźwiękiem w słuchawkach daje pilotowi intuicyjny sygnał o tym z jakim przeciążeniem musi sobie aktualnie radzić. Zanim pilot wleci na tor, ekran EFIS podaje mu aktualną prędkość. Już na torze przełącza się pokazując wartości G. W końcu, gdy pilot ukończy przelot, system pokazuje pełne dane dotyczące czasu przez niego wykręconego, w tym międzyczasy. Dane w czasie lotu są dostępne także do użytku sędziów na wieży kontrolnej. W trybie "offline" mogą być wykorzystane do ukarania pilota, nawet gdy jest już na ziemi. Przestrzeganie przepisów przez zespoły jest kontrolowane wielokrotnie, także przed i po wyścigu.

F jak FAI (Fédération Aéronautique Internationale)
FAI - Fédération Aéronautique Internationale (Międzynarodowa Federacja Lotnicza) sprawuje opiekę nad międzynarodowymi zawodami i wydarzeniami lotniczymi. Zajmuje się między innymi ustanawianiem ogólnoświatowych norm w sportach lotniczych oraz certyfikuje rekordy z dziedziny aeronautyki i lotnictwa. Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race w roku 2014 są oficjalnymi zawodami uznawanymi przez FAI. Wszystkie przystanki znajdują się w oficjalnym kalendarzu federacji, która pomaga w organizacji Mistrzostw sprawując nadzór nad bezpieczeństwem podniebnych wyścigów. Federacja dostarcza też specjalnie zaprojektowane medale dla pilotów, którzy stają na podium każdych zawodów.

G jak Gdynia
Miasto jest pierwszym polskim gospodarzem zawodów Red Bull Air Race w historii. Na tymczasowym lotnisku na nadmorskim bulwarze wyląduje czwarty przystanek sezonu 2014. Miejska plaża jest jedną z najpiękniejszych na polskim wybrzeżu i wspaniałym miejscem żeby się zatrzymać i spojrzeć w niebo. A będzie na co popatrzeć! To właśnie tam w ostatni weekend lipca rozegra się niecodzienny, podniebny spektakl. Niezwykle utalentowani piloci poprowadzą swoje maszyny z olbrzymią prędkością, na bardzo niskim pułapie, pomiędzy powietrznymi bramkami. W niektórych fragmentach wyścigowego toru, w fotel będzie ich wgniatać przeciążenie o wartości 10G! Nie możecie tego przegapić.

H jak horyzont
„Zawsze szukam linii horyzontu, by nie tracić kontaktu z ziemią, by przez cały czas wiedzieć, gdzie znajduje się samolot” – mówi o lataniu akrobacyjnym Kirby Chambliss, dwukrotny mistrz świata Red Bull Air Race. W ciasnych zakrętach z dużymi przeciążeniami, łatwo jest stracić horyzont z oczu. Aby do tego nie dochodziło, za przekraczanie limitów i niebezpieczne latanie pilotom grozi kara dyskwalifikacji.

I jak informacje
Wszelkie informacje na temat Red Bull Air Race znajdziecie na oficjalnej stronie zawodów

www.redbullairrace.com

J jak jaźń
Utrata świadomości to najpoważniejsze zagrożenie dla pilota, jakie występuje przy lataniu z przeciążeniem o wartości nawet 10G. Aby temu zapobiegać, zawodnicy są wyposażeni w specjalne skafandry przeciwprzeciążeniowe. Mają wszyte specjalne worki z płynem (nazywane płynnymi mięśniami), które rozszerzają się, tym samym ściskając kończyny pilota i zapobiegając odpływowi krwi w dół.

K jak kokpit
W lekkich wyścigowych samolotach nie ma miejsca na rzeczy zbędne, dlatego próżno szukać w nich luksusu. Oprócz drążka i pedałów niezbędnych do kierowania maszyną, znajdują się tam tylko podstawowe przyrządy takie jak wysokościomierz, prędkościomierz, czy radio. Centralną częścią deski rozdzielczej jest wspomniany wcześniej EFIS. Na wyposażeniu pilotów w kokpicie są jeszcze 7-punktowe pasy bezpieczeństwa. Wszyscy mają na głowach specjalne kaski (większość z nich z osłoną), skafandry przeciwprzeciążeniowe, rękawice i spadochrony. W przypadku ewakuacji osłona kabiny może zostać odrzucona. Podczas lotów nad wodą, piloci noszą kamizelki ratunkowe. Wszystkie samoloty posiadają zapas powietrza i maskę tlenową. W przypadku awaryjnego wodowania, pilot może skorzystać z butli.

ZOBACZ: Red Bull Air Race od A do Z: cz.2

red

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3