Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Planowana budowa drogi S11 cały czas budzi emocje. Który wariant jest najmniej kontrowersyjny i najbardziej korzystny dla naszego powiatu?

Damian Cieślak
Damian Cieślak
Nie milkną echa planowanej budowy drogi ekspresowej S11 i jej prawdopodobnego przebiegu przez teren naszego powiatu. Z kilku zaprezentowanych rozwiązań i po ich późniejszym skorygowaniu najmniejsze kontrowersje budzi wariant B, zwany też drugim lub niebieskim.

ozytywne opinie o drugim wariancie przeważają w Dobrzycy. I to zarówno wśród miejscowych radnych, jak i chociażby przedstawicieli Towarzystwa Miłośników Ziemi Dobrzyckiej. Przez teren gminy będzie przebiegać około 4 km drogi ekspresowej. Do tej pory gmina nie posiada na swoim terenie żadnej drogi krajowej, ani wojewódzkiej. A to nieco ogranicza rozwój.

- Daj Boże, żeby ten wariant B przeszedł - mówi radny Tomasz Patera. - Wszystkie miejscowości omijamy bokiem. W tym 500-metrowym korytarzu znajdują się dwa budynki w Sośnicy. To jest jedyny element kolizyjny, ale może uda nam się go rozwiązać - mówi z nadzieją burmistrz Jarosław Pietrzak. - Warianty nr 2 i 3 generalnie przebiegają przez obszary rolnicze, słabo zaludnione w części należącej do gminy Dobrzyca - uzupełnia Kazimierz Balcer, prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Dobrzyckiej.

Wariant najmniej kolizyjny

W przypadku wariantu drugiego pierwszy węzeł byłby usytuowany na granicy powiatu pleszewskiego, przy lasku między Piekarzewem a Kotlinem. Byłoby to również pierwsze miejsce przecięcia z krajową 11. Droga dalej prowadziłaby w kierunku Fabianowa. Wychodziłaby tuż za stodołą położoną w tej miejscowości, i po łuku prowadziła w stronę Taczanowa.

- Ten wariant przerobiliśmy tak, żeby był jak najmniej kolizyjny dla mieszkańców. Jeśli droga S11 ma przebiegać blisko Pleszewa to nie ma możliwości stworzenia wersji, która zadowoliłaby wszystkich. Jakieś utrudnienia będą zawsze - nie ma wątpliwości starosta Maciej Wasielewski.

Włodarz powiatu przypomina, że w tej chwili wyznaczono korytarze o szerokości 500 metrów, a żeby przeprowadzić drogę potrzebny będzie pas 60-100-metrowy. - Jest możliwe ominięcie zabudowań, ale niestety ktoś to będzie miał 300-400 metrów od swoich okien - tłumacz starosta.

Węzeł w Fabianowie?

Zdaniem Macieja Wasielewskiego z punktu widzenia powiatu zarówno dla Pleszewa, jak i gminy zdecydowanie najkorzystniejszy jest wariant niebieski. - Jeszcze gdyby udało nam się wywalczyć, żeby na drodze powiatowej w Fabianowie powstał kolejny węzeł, byłoby bardzo dobrze. Jest to dla nas ważne i będziemy się o to starać, ale na końcu i tak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad policzy pieniądze i podejmie decyzje - mówi starosta.

O utworzenie węzła w Fabianowie wnioskuje również Towarzystwo Miłośników Ziemi Dobrzyckiej. - Takie połączenie byłoby niezmiernie ważne i korzystne dla obu miast i gmin leżących przy trasie Pleszew - Dobrzyca i wzmacniałoby potencjał gospodarczy obu samorządów. W znaczący sposób poprawiłoby to również sytuację komunikacyjną tego, dziś w znacznym stopniu wykluczonego komunikacyjnie obszaru - przekonuje Kazimierz Balcer.

Zdaniem prezesa Towarzystwa Miłośników Ziemi Dobrzyckiej korytarze nr 2 i 3 zakładają przejście trasy S11 w bardzo korzystnym topograficznie torze między Jarocinem a Ostrowem Wlkp., stanowiącym krótsze niż dotychczas połączenie pomiędzy tymi miastami. - Jednocześnie poprzez zaprojektowanie krótszego niż poprzednio łącznika z droga krajową nr 12 nie odcina się od trasy S11 miasta Pleszewa. Wręcz przeciwnie, tworzy nawet zwiększone możliwości inwestycyjne na gruntach znajdujących się przy nim - opowiada Kazimierz Balcer.

Zarząd za drugim wariantem?

Do władz powiatu dotarły dokumenty z prośbą o wyrażenie opinii. Zarząd najprawdopodobniej opowie są za drugim wariantem. - Wariant pomarańczowy przebiegający przez Kowalew wiązałby się dla mnie z dużo większą liczbą wyburzeń i pewnie dużymi oporami społecznymi. Myślę, że Zarząd Powiatu opowie się za rozwiązaniem B z postulatem o utworzeniu dodatkowego węzła w Fabianowie - tłumaczy starosta pleszewski Maciej Wasielewski.

Kiedy decyzja?

GDDKiA opracowania projektowe, tzw. Studium Korytarzowe rozpoczęła w styczniu. Ostateczne zatwierdzenie lub odrzucenie analizowanych korytarzy odbędzie się na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych pod koniec 2018 r. Będą w nim uczestniczyli przedstawiciele władz samorządów terytorialnych. Na kolejnym etapie projektowym, tj. Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowym, w obrębie wyznaczonych korytarzy zostaną opracowane warianty przebiegu osi projektowanej drogi ekspresowej. To właśnie na tym etapie odbędą się konsultacje społeczne celem poznania preferencji mieszkańców. Konsultacje zostaną przeprowadzone w połowie 2019 r. Na końcowym etapie STEŚ zostanie powołana do życia komisja z udziałem władz samorządowych. Obradujący wytypują preferowany wariant drogi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto