MATURA 2013. Język polski - poziom rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Trwa matura 2013. Dzisiaj o godz. 14 maturzyści piszą egzamin z języka polskiego - poziom rozszerzony. W piątek, 10 maja, zamieścimy na naszej stronie arkusze pytań oraz rozwiązania testu.

Matura 2013: Język polski - poziom rozszerzony

Kliknij: ARKUSZ PYTAŃ

ODPOWIEDZI

I TEMAT I

Wstęp
Kim jest Ares? Mityczny bóg wojny (mitologia grecka, w rzymskiej – jego odpowiednikiem był Mars), który walczył dzielnie, ale nie zawsze sprawiedliwie. Mimo to był symbolem męstwa i odwagi.

Rozwinięcie
Warto zacząć od „Iliady”. Trzeba zwrócić uwagę na to, że w przedstawionym fragmencie rozmowy z Zeusem, Ares jawi nam się jako cwaniak i egoista. Jest zazdrosny, żądny krwi. „Lubi” wojnę. Z kolei w "Olimpijskim generale" Herbert opowiada o Aresie. To opis bardziej współczesny, Ares mógłby być terrorystą, gangsterem.
Na pewno trzeba zwrócić uwagę na to, że oba opisy różnią się od siebie: gatunkiem literackim i sposobem przedstawienia postaci. Herbert wykorzystuje ciekawe zabiegi językowe – „apostoł chaosu skapcaniał” – warto o nich wspomnieć.

Zakończenie
Trzeba wskazać dlaczego w taki sposób przedstawiono Aresa. Pierwszy fragment degraduje boga wojny, poprzez pokazanie jego wad. Drugi – to bardziej refleksja nad współczesnym typem Aresa.
Herbert udowadnia, że zło jest nadal obecne tak jak widmo wojny.

TEMAT II

Wstęp
Zacznijmy od definicji biblioteki. Jaka była i jak się zmienia.

Rozwinięcie:
Na początek - Umberto Eco "Imię róży". W jego opowieści, biblioteka jest czystą, cichą, uporządkowaną przestrzenia w której pracują skrybowie. To miejsce dla wybranych, skrywa w sobie tajemnice wiedzy. Trzeba podkreślić ciekawy sposób narracji. Dla Wańkowicza biblioteka to miejsce chaosu intelektualnego. Za dużo mebli, za dużo książek, za mało przestrzeni do pracy. Może tu przyjść każdy. Tu narracja jest humorystyczna, miejscami sarkastyczna.

Zakończenie
Biblioteka to więzienie dla książek i wiedzy. Eco mówi o zamknięciu jej przed światem zewnętrznym, jest niedostępne. Ta u Herberta jest zapomniana. Ludzie ją omijają, bo nie jest interesująca. Warto wspomnieć o tym, że teraz je się zamyka.

Inne możliwości:
Temat 1. W obu fragmentach tekstów Ares, grecki bóg wojny, przedstawiony jest jako postać negatywna. Homer ukazuje go w walce, jako niezmordowanego żołnierza, którego jedynym celem jest zadawanie śmierci. Bóg wojny jest pogardzany nawet przez Zeusa, ponieważ sprowadza wojnę i niezgodę. Herbert natomiast, wychodząc od analizy starożytnych wizerunków Aresa, pokazuje go jako symbol bezmyślnego okrucieństwa i agresji, które we współczesnym świecie przybierają m.in. formę terroryzmu. Herbert zwraca uwagę na to, że Ares jest zaprzeczeniem etosu rycerskiego: nie respektuje zasad uczciwej walki i okrywa się hańbą. W celu podkreślenia negatywnej oceny boga obaj autorzy kontrastowo zestawiają go

z postacią Ateny – bogini wojny sprawiedliwej.

Temat 2. W każdym z cytowanych utworów opisana jest biblioteka oglądana oczami narratora. We fragmencie powieści U. Eco biblioteka jest miejscem tajemniczym i budzącym onieśmielenie, gdzie wykonuje się ciężką i monotonną pracę. Bibliotekarz to wtajemniczony i uprzywilejowany strażnik. W „Zielu na kraterze” książki opisane są jak żywe istoty, zróżnicowane jak społeczeństwo ludzi i rośliny w wypielęgnowanym ogrodzie. Człowiek, który porusza się po bibliotece przypomina odkrywcę nieznanego, fascynującego świata.
Analizując oba teksty należałoby zwrócić uwagę na zastosowane środki językowe: nagromadzenie specyficznego słownictwa i lekką archaizację w pierwszym fragmencie oraz połączenie metaforycznych opisów z kolokwializmami w drugim.

Matura 2013 potrwa od 7 do 28 maja. Poszczególne egzaminy będą przeprowadzane w dniach:

7 MAJA , WTOREK

godz. 9
Język polski - poziom podstawowy

godz. 14
Wiedza o tańcu - poziom podstawowy
Wiedza o tańcu - poziom rozszerzony

8 MAJA, ŚŒRODA

godz. 9
Matematyka - poziom podstawowy

godz. 14
Historia muzyki - poziom podstawowy
Historia muzyki - poziom rozszerzony

9 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język angielski - poziom podstawowy

godz. 14
Język angielski - poziom rozszerzony
Język angielski dla klas dwujęzycznych

10 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Matematyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Język polski - poziom rozszerzony

13 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Wiedza o społeczeństwie - poziom podstawowy
Wiedza o społeczeństwie - poziom rozszerzony

godz. 14
Filozofia - poziom podstawowy
Filozofia - poziom rozszerzony

14 MAJA, WTOREK

godz. 9
Chemia - poziom podstawowy
Chemia - poziom rozszerzony

godz. 14
Geografia - poziom podstawowy
Geografia - poziom rozszerzony

16 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Języki mniejszoœści narodowych - poziom podstawowy
Język kaszubski - poziom podstawowy

godz. 14
Języki mniejszośœci narodowych - poziom rozszerzony
Język kaszubski - poziom rozszerzony

17 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia - poziom podstawowy
Historia - poziom rozszerzony

20 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony

godz. 14
Język łaciński i kultura antyczna - poziom podstawowy
Język łaciński i kultura antyczna - poziom rozszerzony

21 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język niemiecki - poziom podstawowy

godz. 14
Język niemiecki - poziom rozszerzony
Język niemiecki dla klas dwujęzycznych

22 MAJA, ŒRODA

godz. 9
Informatyka - poziom podstawowy
Informatyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia sztuki - poziom podstawowy
Historia sztuki - poziom rozszerzony

23 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język rosyjski - poziom podstawowy

godz. 14
Język rosyjski - poziom rozszerzony
Język rosyjski dla klas dwujęzycznych

24 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Język francuski - poziom podstawowy

godz. 14
Język francuski - poziom rozszerzony
Język francuski dla klas dwujęzycznych

27 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Język hiszpański - poziom podstawowy

godz. 14
Język hiszpański - poziom rozszerzony
Język hiszpański dla klas dwujęzycznych

28 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język włoski - poziom podstawowy

godz. 14
Język włoski - poziom rozszerzony

Wideo

Katarzyna Sklepik

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3