Matura 2013. Historia sztuki - poziom podstawowy [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Już we wtorek, 7 maja rozpocznie się matura 2013. Wśród egzaminów jest również Historia sztuki - poziom podstawowy. W dniu egzaminu zamieścimy na naszej stronie arkusze pytań oraz rozwiązania testu.

Matura 2013: Historia sztuki - poziom podstawowy

ZOBACZ ARKUSZ PYTAŃ

ODPOWIEDZI

ZADANIE 1

ZDJĘCIE A
a. Francesco Borromini
b. Włochy
c. klasycyzm

ZDJĘCIE B
a. Dominik Merlini razem z Janem Kamsetzerem
b. Polska
c. Klasycyzm

ZDJĘCIE C
a. Donato Bramante
b. Włochy
c.renesans

PODPUNKT D.
1. c 2. A 3. B

ZADANIE 2
a. walka Jakuba z aniołem
b. Stary Testament

ZADANIE 3
a. Pantenon
b. Katedra Notre Damme
c. Bazylika Św. Piotra

ZADANIE 4
A. kapitel koryncki - architektura starożytnej Grecji
B. rzygacz - renesans
C. bioforium - budowle romańskie i gotyckie

ZADANIE 5
a. ołtarz Mariacki, Wit Stwosz, XV wiek, Kraków
b. Kapica Medyceuszy, Michał Anioł, XVI wiek, Florencja
c. Bitwa Pod Grunwaldem, Jan Matejko, XIX wiek Kraków

ZADANIE 6
a. Pablo Picasso
b. Kubizm
c. Kolaż
d. Łączenie (doklejanie) różnych materiałów

ZADANIE 7
a. tympanon
b. spływ wolutowy
C. gzyms
d. pilaster

ZADANIE 8
B - Autoportret
D - Macierzyństwo
E - Śpiący Staś
Technika pastelowa. Cechą charakterystyczną jest to, że pigmenty występują w postaci sztyftu lub ołówka.

ZADANIE 9
A. wizerunki byków z jaskini Lascaux - komunikacyjna - malowidła i rysunki
B. Circus Maximus w Rzymie - rozrywkowa - architektura
C. Sąd Ostateczny z tympanonu katedry w Autun - sakralna - rzeźba

ZADANIE 10
weduta

ZADANIE 11
Nike z Samotraki
Leonardo da Vinci Mona Lisa
Wenus z Milo

ZADANIE 12
Kanelowanie - (inaczej żłobkowanie) dekoracja architektoniczna i meblarska w postaci żłobków (pionowe, wklęsłe rowki). Może obejmować całą kolumnę lub jej górną część, kolumna nabiera dzięki niemu lekkości i smukłości.
Akant - motyw zdobniczy w formie stylizowanego liścia rośliny śródziemnomorskiej - akantu. Motyw znany i stosowany od starożytności w elementach architektury - przykładem jest głowica kolumny w porządku korynckim czy kompozytowym, a także w malarstwie wazowym i reliefie. W okresie średniowiecza często wykorzystywany był m.in. w dekoracji włoskich rękopisów iluminowanych (XIII i XIV wiek).
Metopa - prostokątna płyta, wykonana z terakoty lub kamienia, między tryglifami we fryzie porządku doryckiego (często pokryta reliefem).

ZADANIE 13
Tycjan, Karol V
Paul Rubens, Maria Medycejska
Antoon van Dyck, Karol I

ZADANIE 14
Nawiązuje do wojennej żydowskiej martyrologii.
Żydzi na obrazie owiązanym sznurkiem i z naklejonymi znaczkami jak na paczki są właśnie ową przesyłką bez wartości. W taki - przedmiotowy sposób byli traktowani w przez nazistów w czasie II wojny światowej.

ZADANIE 15
Uszebti – to
B. niewielkie figurki z gliny, kamienia, drewna, brązu lub fajansu w kształcie mumii.
Propyleje – to
D. w starożytnej Grecji reprezentacyjna brama z kolumnadą, prowadząca do okręgu sakralnego.

ZADANIE 16
A. Atena - sowa
B. Europa - byk
C. Herkules - skóra lwa
D. Hermes - skrzydła u nóg
E. Pandora - puszka

ZADANIE 17
Olimpia – obraz olejny francuskiego malarza Édouarda Maneta z 1863 roku

ZADANIE 18
podpunkt a
1. Budowla na planie krzyża
2. Nawa główna składająca się z kwadratów o równym boku (w tym przypadku 5)
3. Prezbiterium zakończone półkoliście (tzw. absydą)
4. Do nawy głównej przylegają nawy boczne
5. Szerokość naw bocznych odpowiada szerokości połowy kwadratów tworzących nawę główną
podpunkt b
Bryła: masywna, niska ale dość długa budowla, małe okna, filary podtrzymujące sklepienie usytuowane w równych odstępach

ZADANIE 19
Romanizm - B. W rzeźbie stosowano tzw. prawo ram.
Gotyk - D. Budowle sprawiały wrażenie bardzo lekkich i strzelistych.
Klasycyzm - F. Najważniejszy jest doskonały rysunek, a kolor jest jego dopełnieniem.
Romantyzm - C. Inspiracja współczesnymi wydarzeniami historycznymi, a zwłaszcza walkami narodowowyzwoleńczymi i rewolucjami.
Secesja - A. Szukanie źródeł inspiracji w naturze, miękka, giętka linia.
Ekspresjonizm - E. Deformacja kształtów, grube nakładanie farby na płótno.

ZADANIE 20
a. Witruwiusz
b. Stanisław Ignacy Witkiewicz
c. Paul Gauguin

ZADANIE 21
J. A. D. Ingres, Pani de Senonnes
a) neoklasycyzm
b) Modelka siedzi zatopiona w stosie poduszek, nosi wiele biżuterii, ma bogatą suknię. Zachowuje się z godnością. Można ten portret porównać z manierystycznym portretem kobiecym. Obraz olejny na płótnie.
c) Ma oddać piękno modelki. Styl rzetelny, przejrzysty, o archaicznej czystości, proste formy, wyraźne linie konturów, barwy lokalne.
St. I.
Witkiewicz, Odwilż twarzy
a) Czysta forma
b) Swobodnie rysowany, ukazuje piękną i wyrazistą twarz modelki o wielkich niebieskich oczach, karminowych ustach i lekko uróżowanych policzkach, wyłaniającą się znad szkicowo potraktowanego futrzanego kołnierza. Węgiel i pastel na papierze brązowym.
c) Dziwność Czystej Formy jej nieliniowość i brak harmonii mają wstrząsnąć odbiorcą, skonfrontować go z nieznanym i zmusić do głębszych przeżyć.

ZADANIE 22
a) nazwisko autora - Constantin Brâncuşi
b) wiek, w którym powstało dzieło - XX wiek (1904 rok)
c) nazwę materiału rzeźbiarskiego - brąz
d) dwie cechy stylistyczne formy.
- nawiązywanie do kształtów biologicznych
- dążenie do osiągnięcia najdoskonalszej formy, stąd zanik rysów i przejście do owalu
e) Podaj, co jest treścią tego dzieła.
- stylizowana głowa muzy

ZADANIE 23
podpunkt a
Konstruktywizm to kierunek w sztuce abstrakcyjnej. Powstał w 1913 roku w Rosji, nieco później w Holandii i wreszcie w całej Europie, do USA dotarł po I wojnie światowej. Podstawowym wyróżnikiem konstruktywizmu w stosunku do innych ruchów awangardowych było stosowanie dyscypliny formalnej ograniczonej do prostych elementów geometrycznych: koła, trójkąta i linii prostej. Z założenia wzajemne oddziaływania tych form wywołują wewnętrzne napięcie wewnątrz obrazu. Celem jest poszukiwanie nowej ekspresji estetycznej, a metodą świadoma rezygnacja nie tylko z prezentowania widzialnej rzeczywistości, ale także odejście od skojarzeń ze światem przedmiotów. Konstruktywizm zawdzięcza nazwę zarówno podejściu do budowania obrazu - "konstruowania" z określonych elementów, jak i swoistemu zaangażowaniu w nowoczesność.
Konstruktywizm wywodzi się częściowo z futuryzmu. Konstruktywizm rozwinął się w powiązaniu ze wzornictwem przemysłowym, architekturą, modą (prêt-à-porter - gotowe do włożenia), grafiką użytkową, nowoczesną typografią i projektowaniem mebli. Następnie koncepcje stworzone w ramach sztuki użytkowej zostały zastosowane także w "czystej sztuce", rzeźbie, fotografii (pierwsze fotomontaże i kolaże). Konstruktywiści uważali, że sztuka nie polega na dekorowaniu, lecz na znalezieniu funkcji przestrzeni i przedmiotu adekwatnej do potrzeby. To podejście zaowocowało rewolucją w architekturze, która doprowadziła do powstania tzw. stylu międzynarodowego. Najbardziej znanym architektem, który przeszedł przez okres konstruktywizmu był Le Corbusier, który później jednak odciął się od tego nurtu sztuki. Struktura stała się pojęciem technicznym, konstrukcyjnym oraz społecznym i estetycznym. W architekturze podejście konstruktywistyczne zostało nazwane funkcjonalizmem.

podpunkt b
Władimir Tatlin Pomnik III Międzynarodówki

ZADANIE 25
Porwanie Sabinek

ZADANIE 26
A. Dziewczyna z perłą - Vermeer
B. Śpiąca Wenus - Giorgione
C. Et In Arkadia Ego - Poussin
D. Primavera - Botticelli
E. Ołtarz z Isenheim - Grünewald
F. Przysięga Horacjuszy - David
G. Porwanie córek Leukippa - Rubens
H. Lekcja anatomii doktora Tulpa - Rembrandt
I. Powołanie św. Mateusza - Caravaggio
J. Ulica Miodowa - Canaletto

ZADANIE 27
Hiperrealizm

ZADANIE 28
Ernest Ludwig Kirchner
Władysław Strzemiński
Wassily Kandinsky

Matura 2013 potrwa od 7 do 28 maja. Poszczególne egzaminy będą przeprowadzane w dniach:

7 MAJA , WTOREK

godz. 9
Język polski - poziom podstawowy

godz. 14
Wiedza o tańcu - poziom podstawowy
Wiedza o tańcu - poziom rozszerzony

8 MAJA, Ś�RODA

godz. 9
Matematyka - poziom podstawowy

godz. 14
Historia muzyki - poziom podstawowy
Historia muzyki - poziom rozszerzony

9 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język angielski - poziom podstawowy

godz. 14
Język angielski - poziom rozszerzony
Język angielski dla klas dwujęzycznych

10 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Matematyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Język polski - poziom rozszerzony

13 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Wiedza o społeczeństwie - poziom podstawowy
Wiedza o społeczeństwie - poziom rozszerzony

godz. 14
Filozofia - poziom podstawowy
Filozofia - poziom rozszerzony

14 MAJA, WTOREK

godz. 9
Chemia - poziom podstawowy
Chemia - poziom rozszerzony

godz. 14
Geografia - poziom podstawowy
Geografia - poziom rozszerzony

16 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Języki mniejszo&#65533
Język kaszubski - poziom podstawowy

godz. 14
Języki mniejszoś&#65533
Język kaszubski - poziom rozszerzony

17 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia - poziom podstawowy
Historia - poziom rozszerzony

20 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony

godz. 14
Język łaciński i kultura antyczna - poziom podstawowy
Język łaciński i kultura antyczna - poziom rozszerzony

21 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język niemiecki - poziom podstawowy

godz. 14
Język niemiecki - poziom rozszerzony
Język niemiecki dla klas dwujęzycznych

22 MAJA, �RODA

godz. 9
Informatyka - poziom podstawowy
Informatyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia sztuki - poziom podstawowy
Historia sztuki - poziom rozszerzony

23 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język rosyjski - poziom podstawowy

godz. 14
Język rosyjski - poziom rozszerzony
Język rosyjski dla klas dwujęzycznych

24 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Język francuski - poziom podstawowy

godz. 14
Język francuski - poziom rozszerzony
Język francuski dla klas dwujęzycznych

27 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Język hiszpański - poziom podstawowy

godz. 14
Język hiszpański - poziom rozszerzony
Język hiszpański dla klas dwujęzycznych

28 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język włoski - poziom podstawowy

godz. 14
Język włoski - poziom rozszerzony

Katarzyna Sklepik

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3