MATURA 2013. Historia muzyki - poziom rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Trwa matura 2013. W środę młodzi ludzie zdawali egzamin z historii muzyki. Zobacz arkusz pytań na poziomie rozszerzonym. W czwartek zamieścimy odpowiedzi na pytania z testu maturalnego.

Matura 2013: Historia muzyki - poziom rozszerzony

ARKUSZ PYTAŃ

Pobierz: ARKUSZ HISTORIA MUZYKI - POZIOM ROZSZERZONY

ODPOWIEDZI

Przykładowe odpowiedzi do zadań z arkusza egzaminacyjnego - Historia muzyki, poziom rozszerzony - przygotowali dla maturzystów wykładowcy poznańskiej Akademii Muzycznej.

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI - HISTORIA MUZYKI - POZIOM ROZSZERZONY

Część I - test

ZADANIE 1
Sergiusz Prokofiew, opisując jeden z kierunków stylistycznych muzyki XX wieku, wyraził następujący pogląd: Pisać tylko według reguł ustanowionych przez klasyków, to znaczy być uczniem, a nie mistrzem.

A. Podaj nazwę kierunku stylistycznego muzyki XX wieku, do którego odnoszą się słowa wypowiedziane przez Sergiusza Prokofiewa. neoklasycyzm
B. W kontekście założeń stylistycznych wskazanego kierunku wyjaśnij, jak Sergiusz Prokofiew rozumiał pojęcie "mistrza".
Mistrz rozumiany jest tu jako kompozytor, który w twórczy i oryginalny sposób wykorzystuje elementy stylu dawnych epok, uzupełniając je zdobyczami dwudziestowiecznego języka muzycznego.

ZADANIE 2
Z Baletami Rosyjskimi, słynnym zespołem założonym w Paryżu w 1909 r. przez Sergiusza Diagilewa, współpracowało wielu wybitnych artystów. Wymień dwóch kompozytorów różnych narodowości, których utwory wykonywały Balety Rosyjskie.
1. Igor Strawiński
2. Claude Debussy

ZADANIE 3
Wyjaśnij znaczenie terminu dramma giocoso oraz podaj tytuł opery Wolfganga A. Mozarta, określonej przez kompozytora tym terminem.
wyjaśnienie terminu dramma giocoso: wesoły dramat, rodzaj opery łączącej cechy opery, seria i buffa
tytuł opery: Don Giovanni

ZADANIE 4
Niektórzy wykształceni muzycznie synowie Jana Sebastiana Bacha znani są w historii muzyki pod przydomkami utworzonymi od nazw miejscowości, w których działali. Dopasuj do dwóch wymienionych synów Bacha - kompozytorów odpowiednie przydomki, wybrane z podanych: Bach berliński, Bach drezdeński, Bach londyński

Carl Philipp Emanuel Bach, czyli Bach berliński
Johann Christian Bach, czyli Bach londyński

ZADANIE 5
W jednym z listów kompozytora do rodziny, ujętych w formę zabawnej gazetki, w rubryce "Wiadomości zagraniczne", znajduje się przytoczony poniżej fragment:
Dnia 29 sierpnia [1824] J. Pan Pichon przejeżdżając przez Nieszawę usłyszał na płocie siedzącą Catalani, która coś całą gębą śpiewała. Zajęło go to mocno, a lubo usłyszał arią i głos, niekontent jednak z tego, starał się wiersze usłyszeć. Po dwakroć przechodził koło płotu, ale na próżno, bo nic nie zrozumiał; aż na koniec, zdjęty ciekawością, dobył trzech groszy, obiecał je śpiewaczce, byleby mu śpiewkę powtórzyła. Długo się kręciła, krzywiła i wymawiała, lecz zachęcona trzema groszami zdecydowała się i zaczęła śpiewać mazureczka...

A. Wymień imię i nazwisko kompozytora, autora powyższych słów, kryjącego się pod pseudonimem Pichon. Fryderyk Chopin
B. Podaj, jaką nazwą opatrzył kompozytor listy, z których pochodzi cytowany fragment. Kurier Szafarski

ZADANIE 6
Spośród niżej wymienionych terminów wybierz i podkreśl ten, który jest związany z powstaniem dramatu greckiego.
elegia
rapsod
dytyramb
hymn
pean
oda

ZADANIE 7
Zestaw tytuły słynnych koncertów instrumentalnych z pasującymi do nich cechami. W tym celu przyporządkuj cyfrom odpowiednie litery.

1. J. Brahms - II Koncert fortepianowy B-dur - B. czteroczęściowy koncert, cechujący się równorzędną partią solisty i orkiestry
2. N. Paganini - II Koncert skrzypcowy h-moll - C. błyskotliwa, popisowa partia solisty na tle akompaniującej, drugoplanowej partii orkiestry
3. F. Liszt - II Koncert fortepianowy A-dur - A. swobodna, jednoczęściowa budowa zbliżona do poematu symfonicznego
4. J. S. Bach - V Koncert brandenburski D-dur - E. koncert, w którym grupa concertino składa się z fletu, solowych skrzypiec a także koncertującego klawesynu

ZADANIE 8
Motet In te Domine, speravi (Psalm XXX, W Tobiem, Panie, nadzieję miał), wydrukowany w 1554 roku w Norymberdze, jest pierwszym polskim utworem wydanym za granicą. Podaj nazwisko autora tego motetu. Wacław z Szamotuł

ZADANIE 9
A. Przedstaw zasadę budowy czteroczęściowej symfonii klasycznej. W tym celu uzupełnij tabelę, wpisując w jej rubryki typowe ukształtowania formalne oraz tempo poszczególnych części cyklu.

1. allegro sonatowe - tempo szybkie
2. ABA - tempo wolne
3. menuet - tempo umiarkowane
4. rondo - tempo szybkie

B. Podaj nazwisko kompozytora, który w miejsce części tanecznej wprowadził do symfonii scherzo, i wskaż wybrany przykład jego symfonii z zastosowaniem scherza.
nazwisko kompozytora: Beethoven
symfonia (numer, tonacja): III symfonia "Eroica" Es-dur

ZADANIE 10
Poniżej przedstawiono znaki nutowe stosowane do zapisu muzyki w okresie renesansu. Podaj nazwę notacji.
notacja menzuralna biała

ZADANIE 11
Podaj nazwisko kompozytora, który jest twórcą tzw. akordu prometejskiego. Skriabin

ZADANIE 12
Podaj imię i nazwisko autora wszystkich wymienionych poniżej utworów. Przy każdym tytule wpisz nazwę gatunku muzycznego, który reprezentuje dane dzieło.
kompozytor: Ryszard Strauss
Salome opera
Don Kichot poemat symfoniczny
Sinfonia domestica symfonia programowa

ZADANIE 13
Kompozytorzy chętnie tworzyli utwory przeznaczone do wykonywania na instrumentach, na których sami grali. Połącz nazwiska kompozytorów - wirtuozów z odpowiednimi dla nich instrumentami. W tym celu przyporządkuj cyfrom właściwe litery.

1. Ignacy Jan Paderewski - B. fortepian
2. Grażyna Bacewicz - D. skrzypce
3. Feliks Nowowiejski - C. organy

ZADANIE 14
Podaj, jakiego elementu muzycznego dotyczą następujące określenia wykonawcze: glissando, sul ponticello, con sordino.
artykulacja

ZADANIE 15
Wielkim wydarzeniem artystycznym, o którym informuje zamieszczony poniżej afisz, było otwarcie jednego z najważniejszych teatrów operowych świata - Metropolitan Opera House. Działalność sceny zainaugurowała inscenizacja francuskiej opery Charlesa Gounoda.

A. Podaj nazwisko poety, którego dzieło stanowiło podstawę libretta tej opery. Johann Wolfgang von Goethe
B. Podaj nazwę miasta, w którym znajduje się słynny gmach Metropolitan Opera House. Nowy Jork

Część II - analiza przykładów muzycznych

Na podstawie nagrań i nut przeprowadź analizę czterech przykładów zgodnie z poleceniami w zadaniach nr 16 - 19. Z treścią poleceń zapoznaj się przed przystąpieniem do przesłuchania nagrań.

Uwaga! Do zadań 16, 17, 18, 19 oprócz analizy nut, uczniowie musieli wysłuchać nagrań. Tych CKE nie udostępniła na swojej stronie, ale nasi eksperci - na podstawie wiedzy własnej rozwiązali część tych zadań.

ZADANIE 16
Na podstawie nagrania i zapisu nutowego porównaj allemande i courante z VI Suity francuskiej E-dur Johanna S. Bacha, a następnie opisz ich podobieństwa i różnice w zakresie formy i stylu.

ZADANIE 17
Zapoznaj się z zapisem nutowym oraz nagraniem wstępu do pierwszej części suity symfonicznej Szeherezada Rimskiego-Korsakowa, a następnie wykonaj polecenia A i B.

A. Zaznacz w nutach dwie podstawowe myśli tematyczne utworu, będące muzycznym odpowiednikiem głównych postaci legendarnej historii o groźnym sułtanie Szahriarze i jego pięknej żonie Szeherezadzie.

B. Biorąc pod uwagę treści programowe oraz koncepcję brzmieniową utworu, wyjaśnij, w jaki sposób kompozytor zróżnicował główne myśli tematyczne. W tym celu opisz każdy z tematów, wskazując po dwa środki muzyczne służące kształtowaniu ich
struktur brzmieniowych.
Temat Sułtana - ma charakter monumentalny i surowy dzięki zastosowaniu ruchu w równoległych oktawach i instrumentów o niskim rejestrze - fagotów, puzonów i tuby.
Temat Szecherezady - o delikatnym charakterze, dzięki zastosowaniu skrzypiec solo i ornamentalnej muzyki

ZADANIE 18
Zapoznaj się z zapisem nutowym oraz nagraniem fragmentu pierwszej części Suity lirycznej Albana Berga, a następnie wykonaj polecenia A i B.

A. Wypisz z partii pierwszych skrzypiec nazwy literowe wszystkich dźwięków pierwszego pokazu serii melodycznej, stanowiącej podstawę kształtowania tej części utworu oraz nazwij rodzaj zastosowanej tu techniki kompozytorskiej.
seria: f1 e1 c2 a1 g2 d2 as1 des2 es2 ges1 b1 ces1
nazwa techniki: dodekafonia

B. Biorąc pod uwagę przebieg interwałowy tej serii, podaj jedną cechę charakterystyczną dla sposobu jej kształtowania.
Seria ta zawiera wszystkie interwały zawierające się między sekundą mała a septymą wielką włącznie.

ZADANIE 19
Zapoznaj się z zapisem nutowym i nagraniem miniatury Taniec piskląt w skorupkach z cyklu Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego. Do stworzenia tego cyklu zainspirowała kompozytora wystawa dzieł współczesnego mu rosyjskiego artysty.

A. Podaj nazwisko tego artysty. Wiktor Hartmann
B. Opisz trzy środki kompozytorskie wskazujące na ilustracyjny charakter tej miniatury.
1. Użycie ozdobników (przednutek i tryli)
2. Zastosowanie ostinatowej rytmiki
3. Użycie schormatyzowanego języka harmonicznego

Część III - wypracowanie

ZADANIE 20
Napisz wypracowanie na jeden z niżej podanych tematów.

1. Przedstaw przemiany gatunku suity na wybranych przykładach z literatury muzycznej od baroku do XX w. W wypowiedzi uwzględnij zagadnienia dotyczące formy, obsady wykonawczej oraz techniki kompozytorskiej. W pracy wykorzystaj wyniki analizy przykładów muzycznych z drugiej części arkusza.

2. Muzykę tworzy naród, a my artyści, tylko ją opracowujemy (Michaił Glinka). Przedstaw, w jaki sposób idea muzyki narodowej realizowana była przez rosyjskich kompozytorów w XIX w. W pracy odnieś się do powyższej wypowiedzi Glinki.

Matura 2013 potrwa od 7 do 28 maja. Poszczególne egzaminy będą przeprowadzane w dniach:

7 MAJA , WTOREK

godz. 9
Język polski - poziom podstawowy

godz. 14
Wiedza o tańcu - poziom podstawowy
Wiedza o tańcu - poziom rozszerzony

8 MAJA, Ś�RODA

godz. 9
Matematyka - poziom podstawowy

godz. 14
Historia muzyki - poziom podstawowy
Historia muzyki - poziom rozszerzony

9 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język angielski - poziom podstawowy

godz. 14
Język angielski - poziom rozszerzony
Język angielski dla klas dwujęzycznych

10 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Matematyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Język polski - poziom rozszerzony

13 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Wiedza o społeczeństwie - poziom podstawowy
Wiedza o społeczeństwie - poziom rozszerzony

godz. 14
Filozofia - poziom podstawowy
Filozofia - poziom rozszerzony

14 MAJA, WTOREK

godz. 9
Chemia - poziom podstawowy
Chemia - poziom rozszerzony

godz. 14
Geografia - poziom podstawowy
Geografia - poziom rozszerzony

16 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Języki mniejszo&#65533
Język kaszubski - poziom podstawowy

godz. 14
Języki mniejszoś&#65533
Język kaszubski - poziom rozszerzony

17 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia - poziom podstawowy
Historia - poziom rozszerzony

20 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony

godz. 14
Język łaciński i kultura antyczna - poziom podstawowy
Język łaciński i kultura antyczna - poziom rozszerzony

21 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język niemiecki - poziom podstawowy

godz. 14
Język niemiecki - poziom rozszerzony
Język niemiecki dla klas dwujęzycznych

22 MAJA, �RODA

godz. 9
Informatyka - poziom podstawowy
Informatyka - poziom rozszerzony

godz. 14
Historia sztuki - poziom podstawowy
Historia sztuki - poziom rozszerzony

23 MAJA, CZWARTEK

godz. 9
Język rosyjski - poziom podstawowy

godz. 14
Język rosyjski - poziom rozszerzony
Język rosyjski dla klas dwujęzycznych

24 MAJA, PIĄTEK

godz. 9
Język francuski - poziom podstawowy

godz. 14
Język francuski - poziom rozszerzony
Język francuski dla klas dwujęzycznych

27 MAJA, PONIEDZIAŁEK

godz. 9
Język hiszpański - poziom podstawowy

godz. 14
Język hiszpański - poziom rozszerzony
Język hiszpański dla klas dwujęzycznych

28 MAJA, WTOREK

godz. 9
Język włoski - poziom podstawowy

godz. 14
Język włoski - poziom rozszerzony

Katarzyna Sklepik

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3