Przemysłowe dziedzictwo Bydgoszczy do tej pory nie było spójnie promowane. Do wielu turystów docierają z Bydgoszczy pojedyncze informacje na temat licznych zabytków techniki. Niewielu z nich zdaje sobie sprawę, że miasto nad Brdą to zagłębie wyjątkowo ciekawych niepowtarzalnych obiektów związanych z przemysłem. To może się zmienić właśnie dzięki nowemu szlakowi.
Ogłoszony został już przetarg na koncepcję turystycznej trasy, która opierać ma się na kilkudziesięciu obiektach. Wraz z nim zostanie także opracowany plan marketingowy i wytyczne promocji. Stąd od ekspertów oczekuję się między innymi planu na pomysłową promocję przez co najmniej na dwa lata, oszacowania kosztów wszystkich działań, pomysłu na nazwę i oznakowanie szlaku, propozycji wydarzeń i ofert, które wzbogacą jego ofertę. Projekt jest realizowany w ramach programu SHIFT-X 4CE521P4 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Uczestniczą w nim oprócz Bydgoszczy partnerzy z Austrii, Belgii, Czech i Niemiec. Koncepcja i plan marketingowy zostaną opracowane do końca kwietnia.
Obiekty które mogłyby tworzyć nowy szlak to między innymi:
- Muzeum Wodociągów – Wieża Ciśnień i Las Gdański
- Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego – Exploseum i Europejskie Centrum Pieniądza
- Muzeum Kanału Bydgoskiego im. Sebastiana Malinowskiego
- Kanał Bydgoski wraz ze śluzami
- Muzeum Fotografii przy WSG
- Izba Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych
- Muzeum Mydła i Historii Brudu
- Muzeum Farmacji
- Gazownia Miejska
- Mosty Kolejowe,
- Zabytkowe Tramwaje
- Hotel Słoneczny Młyn – Młyny Baerwalda (Młyny Kentzera)
- Barka Lemara
- Budynek Dyrekcji Kolei
Historia Bydgoszczy jest silnie związana z przemysłem. Już w okresie staropolskim miasto było ważnym ośrodkiem produkcyjnym i handlowym. Funkcjonowały w nim liczne warsztaty rzemieślnicze, spichrza, stocznie rzeczne oraz browary. Bydgoskie piwo było szeroko znane w całej północnej części ówczesnej Rzeczypospolitej.
Po pierwszym rozbierze Polski w 1772 r. Bydgoszcz przeszła we władanie Królestwa Prus. Prusacy dostrzegając olbrzymi potencjał miasta leżącego nad Brdą i dalej Wisłą, podjęli decyzję o budowie Kanału Bydgoskiego – cudu inżynierii wodnej z końca XVIII w. Kanał Bydgoski stał się odtąd głównym kołem napędowym rozwoju gospodarczego Bydgoszczy.
W połowie XIX w. do Bydgoszczy zawitała kolej, dając impuls i możliwości dalszego rozwoju. W XIX i XX w. Bydgoszcz była ważnym, ponadregionalnym ośrodkiem przemysłowym, obfitując w różne gałęzie produkcji, szczycąc się przemysłem: spożywczym, rowerowym, maszynowym, fotochemicznym, obuwniczym, drzewnym; energetyką, cegielniami oraz niesamowitą infrastrukturą związaną z transportem wodnym i kolejowym.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?